Pages

Monday, August 15, 2011

Kisah Bubur Lambuk

Bubur lambuk minggu lepas...

Semalam saya buat bubur lambuk agak banyak atas permintaan en abe.. Teringin nak bagi kawan2 melayu kat apartment ni merasa.. Yelah, kat S'pore pun ada bubur lambuk.  Dulu masa duduk di Pasir Ris, kalau petang nampak periuk besar lepas buat bubur di masjid.  Tapi kami tak pernah la merasa, malas nak jalan ke situ..

Ada 3 orang je melayu kat sini - Aidil (team mate), K.Zah & Syed.  Alhamdulillah, dapat bagi dorang merasa bubur tawor akak ekeke...  Saya pulak, selain bubur tu tak masak lain dah.. Trifle semalamnya ada lagi.. dan frozen karipap tinggal goreng je.  Settle!  Kan biasa berbuka simple-simple... sambil mengingati org2 Somalia yg berlapar tu.. :(  Selepas tgk beberapa saat video dorang, saya sangat sedih terutama bila tengok wajah kanak2nya..

Nak tidur, ambil oder dulu nak makan apa untuk sahur.  Abe nak nasi goreng.. Jadi, saya pun tanak nasi dululah sebelum tidur pukul 9 mlm.  Cepat kan tidur..?!  Memang kalini kena tidur cepat.  Biasanya Fawwaz ajak tidur dalam 8.30pm, umi terus join the club!  Alarm dah auto set pukul 2.30 pagi kena bangun.  Lampu toilet yg biasa terang masuk ke bilik, saya kurangkan sikit cahayanya dengan menutup separuh pintunya.. :)

Malangnya, selepas buatkan susu Fawwaz pukul 1.30, saya lena terus.  Terbuka mata ni, dah pukul 4.15am.  Subuh pukul 3.44.. hehehe.  Agaknya Fawwaz termain alarm tu, sebab HP tu dah jadi toy dia.  Dulu zaman remaja memang selalu malas sahur... Bila dah sedar akan fadhilatnya, tak pernah tak bangun, walau hanya untuk segelas air.  First time after belasan tahun kot nih..  Dahlah bermula sahur cuma makan 2 kpg roti, buka & malam tak sampai semangkuk bubur (konon nak sambung masa sahur..) dan air tak sampai 2 gelas, pagi tadi tak sahur dalam musim panas kering dan panjang siangnya..

Bila lepas solat subuh, terasalah juga kering tekak.. mengaji pun tersekat2.. dan saya terus berdoa semoga rakyat somalia dan mereka2 yg selalu lapar dek kerana tiada makanan, dikurniakan Allah rahmat dan nikmat seperti orang makan.  Sebab kebelakangan ni, saya asyik terkenang, menyebut, melihat dan membaca pasal mereka ni.  Tapi sebenarnya tak sahur ni, sama je rasanya dengan hari2 puasa biasa tu.  Cuma makin longgar la long pant yg akak pakai nih... Ingat mula2 balik sini dapat berat ideal yg baru, naik beberapa kilo... la ni baru timbang, adala kot 2-3 kilo turun.. sungguh!

Sebenarnya Allah nak bagi saya rasa yg xtra lapar, terutama dahaga ni.  Sebab selalu, walau tak set alarm, saya atau suami bangun je..  Kadang2 saya cuma pasang niat nak bangun pukul berapa.. Kebetulan pulak selepas kami hanya menikmati light iftar di awal waktu.. Selalu tu makan nasi berlauk termasuk kuih muih...  Selalu juga sebelum tidur, saya check dulu hp, kot2 alarm ter'off'', tapi tidak malam tadi...  Alhamdulillah.. syukur.  Sekurang2nya kami tidak berpanasan seperti mereka yg di luar tu... Hehehe, teringat cerita pakcik masa di England.  Puasa di musim summer yg siangnya teramat panjang sampai pukul 8pm lebih.. dah goreng nasi utk sahur, rupanya tak terjaga.. kesal teramat  :D   Kat sini hari ni dari 3.44 - 6.15 ptg...

2 comments:

  1. wa.... lg sedap nampaknye dr bubur lambuk yg kitorg dapat dekat masjid alor gajah ;p

    ReplyDelete
  2. sedap la cik yum... pasti lg sedap hihi!

    ReplyDelete