Pages

Thursday, April 10, 2014

Ku Bersyukur Atas Anugerahnya...

Gambar ihsan google

Pagi tadi, sampai saja di porch dan menarik 'hand brake', telefon saya berbunyi. Ada message masuk...
"Han, hari ni tajuk MHI mengenai autisme.."  Text message dari makcik di kampung.

Hajat mula2 nak sapu porch yang bersepah dengan tanah tu. Maklum saja, musim hujan ni duk lalu pulak jalan tanah merah dan lalu di bawah pokok2 getah... hahaha memang adventurous kaedahnya! Tak jadi nak menyapu, terus meluru masuk ke dalam dan on TV. Mungkin baru berlangsung. Tapi pagi ni, sepanjangnya memang pasal Autisme. Cuma adalah slot Dato Maslan kejap tadi.. lepas tu sambung balik sampailah pukul 9.00 pagi.

Penuh semangat saya menonton... dapat ilmu sikit2. Sayu pun ada, sebak, gembira, dan macam2. Akhir2 tu senyum bila tengok 3 remaja autis menyanyi lagu P Ramlee. Kalau Umar tu, dah memang agak kerap performance dia di TV3 tu.  Terima kasih TV3. Tahniah Dr Hasnah Toran. Terima Kasih juga kepada Datin Seri Rosmah..

Mmmm.... memang banyak perkara yang saya dah lalui. Kalau boleh nak ulang2 cerita. Penuh babak, banyak fasa... Timbul perasaan menyesal atau menyalahkan takdir tidak pernah ada.. Melainkan letih, stress, lonely, suspen, question marks... gembira sudah pasti ada. Letih dan stress bila berhadapan dengan ragam dan tak mencapai KPI yang diletakkan dalam satu-satu perkara dan tahap umur. Lonely bila terpaksa memikirkannya sendirian dan langsung tak dapat bersuara apatah lagi berbincang. Suspen bila nak menaiki kenderaan atau berhadapan dengan orang ramai apalagi yang asing. Gembira bila sentiasa bersama dan nampak setiap pencapaian tak kira cepat atau lambat, besar atau kecil.

Hari ni lebih bersemangat dari hari semalam. Dan hampir di hujung waktu abi menelefon memberitahu pasal slot hari ini. Itulah sebenarnya antara goal saya.. bila insan yang paling penting, bersama2 menyedari dan menerima akan hakikat sebenar ujian Tuhan ini. Barulah takde satu pihak terluka dan lonely. Memang sukar nak menerima bila ada perbezaan. Walaupun umi ni tak berapa hebat ilmu dan praktisnya, umi akan sentiasa berdoa yang terbaik buatmu wahai hero umi... Rindu sangat dan rasa nak cepat2 keluar ambil Fawwaz dari sekolah.. :)


No comments:

Post a Comment