Pages

Wednesday, September 3, 2014

Sarapan Bersama Fawwaz

Pagi ni Ahmad Fawwaz hero saya tak banyak ragamnya bila bangun tidur.  Selalu pun takda ragam, cuma kadang mak ni kurang sabar bila dia asyik cakap tak mau sekolah. Trauma mak.. hehehe!

Hari-hari ucapan bangun tidurnya "tak mau sekolah!"
Lepas tu ummi akan jawab selamba "ya.. hari-hari tak sekolah..". Sambil tolong bukakan bajunya.

Tapi sebenarnya itu sekadar ucapan dia. Bila dah mandi dan gosok gigi, terus macam dapat ubat. Elok je pakai baju dan sarapan. Dia acah je kesabaran mak dia yg memang kurang sabor nih..

Sekarang, setiap pagi mak akan sediakan 2-3 jenis makanan. Jadi akan suruh dia buat pilihan sendiri mana yang nak dimakan sekarang dan dibuat bekal ke sekolah. Hari-hari kena bawa bekal sebab belum pandai beli dan mak malas nak menjenguk ke kantin waktu rehat. Jauh. Lagipun, setakat ni dia lebih suka kuih muih mak buat terutama pau yang lembut hingga ke petang tu. Pening juga nak menvariasikan makanan tu sebenarnya sebab bukan semua dia suka. Takkan pagi ke rehat makan pau!

Dalam seminggu dua ni nampak citarasa dia ada improvement. Ada penambahan dari segi pilihan, tapi ada juga yang dah ditolak iaitu burger. Tak mau dah dia.. jemu la tu. Air soya je yang belum jemu2.  Jadi, latihan membuat keputusan untuk Fawwaz bermula seawal pagi nak ke sekolah iaitu memilih makanan. Hehehe... maaakan je kan..


Pagi ni gorengkan karipap dan nuggets. Nuggets ni kadang dia makan dan kadang tak mau... dan memang mak jarang beli.  Tapi hari ni Fawwaz pilih nuggets untuk makan di rumah. Pau masuk bekas utk bekalan. Karipap tak laku .. hehe. Sebenarnya semalam dah bawa karipap ke sekolah.. Pau pulak setiap hari kena kukus at least 2 biji untuk dia. Mak cukup sekadar tengok anak makan dengan gumbira.

Esok mungkin putaran makanan yg sama.. Pening dan jemu mak, tapi asal anak suka. Alangkah bagus kalau dia mau makan macam2.. mesti mak buatkan bento yg lebih mengiurkan. Hehe.. sekadar kongsi cerita yang biasa-biasa..


No comments:

Post a Comment