Pages

Sunday, May 17, 2015

Kisah Blur dan Muhasabah

Hari ni akak blur..
Entah mengapa... tak taulah. Fikiran terlalu melayang-layang..
Adalah bendanya yang difikirkan sejak semalam tu.. Kalau tulis kenalah buat entry lain.. huhu!

Plan hari ni nak keluar bershopping sikit2. Minyak habis.. nak beli langsir emergency.. nak itu nak ini. Tapi dah pukul 11 lebih baru dapat keluar. Keluar dengan dapur berselerak sebab projek menyira terbengkalai. Banyak betul kena buat satu masa dan disebabkan sambal goreng tu bukan kemestian, tinggallah dulu walau bawang dah berkisar.. Sudahnya sampai malam ni duk terperap dalam peti sejuk..

Paling menggembirakan hati dapat singgah ke MPH dan beli buku. Ke Tesco beli minyak, barulah ke Nagoya cari langsir. Dah jumpa yang berkenan, tak boleh pula nak tempah sebab nampak ber'bundle' tempahan belum dikutip oleh tukang jahitnya. Terpaksa akak keluar dengan kecewa. Memang siang malam teringat Nagoya yang dulu akak pernah tempah langsir dan tahan hampir 10 tahun. Itupun buka sebab jemu dan tukar rumah, bukan sebab koyak.

Pergi pula ke satu lagi kedai lain. Bolehlaa.. dia kata 2 minggu siap. Memang tak nampak ramai di situ berbanding Nagoya tadi. Harga pun rasanya lebih mahal kot.. Tapi sebab dah terdesak nak menggantikan langsir koyak kat bilik yang satu tu, akak redah je. Nak buat ujikaji kenapa langsir bilik tu cepat koyak rabak walau baru setahun. Kainkah atau lain2.. Dah bagi ukuran bagai.. dan bila dia kira terkejut beruk jugalah sebab jumlah semua lebih RM300 untuk satu tingkap kecik je. Langsir kain biasa takdak ropol. Bukan hat kain branded2 tuh.. Akak lak malas nak bercongak2 cuma buat suara tekejut sambil minta diskaun tapi tak dapat dengan alasan GST. Mata pulak asyik check jam takut terlewat ambil Fawwaz. Bila disuruh sign bill terus je tenyeh dengan alasan takda pilihan.

Masa nak bayar pun agak lama berdiri di depan kaunter sebelum transaction dapat dibuat. Boleh katakan memang ambil masa juga di situ walau proses memilih kain hanya beberapa minit. Memang tak sempat belek2.. fokus color dan corak terus confirmed..

Sampai rumah duk terfikir-fikir kenapa mahal melebihi langsir koyak yang akak beli di Jakel dengan harga tak berapa murah tu. Lepas tu tengok langsir Jakel dia tak buat sambungan.. Cukup 2 keping kain bidang 90" untuk 2 keping langsir kiri kanan. Hat tadi dia nak juga 3 keping bidang 90" dan akan sambung. Lepas tu barulah nak check cash bill. Huuu.. terbeliak mata akak...!! Bila tengok tulisan kat cash bill tu ialah 6 keping = 2 set. Lorrr... padanlah mahal! Rupanya untuk 2 tingkap.. Double charged rupanya.. Huwaaaa... rugilah akakkkk lebih RM100. Tak boleh letak kat bilik lain sebab konsep color tak sama. Nampaknya kena simpan untuk tahun2 akan datang, mana tau yg satu umur pendek juga.

Muhasabah akhirnya... mungkin ini kaffarah buat akak. Nak bersihkan duit kita.. Nak suruh sedekah selalu dan langsaikan zakat secepat mungkin. Kerana itu akak tak tau nak mengeluh dan memikir. Cuma stress kejap dan tidur sebelum lebih stress sebab kena kejut dek Fawwaz dari dalam toilet hehe.

Mengambil sedikit catatan hari semalam tentang sedekah.. Kena 'take note' betul2 nih..
"SEDEKAH SEWAKTU KITA TIADA WANG ADALAH YANG PALING TERBAIK". Gunakan peluang ini untuk kita berdoa atau meminta doa dari insan yang kita bantu..

Semoga Allah ampuni daku dan beri petunjuk dan hidayahNya tanpa meninggalkan daku walau sesaat. Aamiin.


No comments:

Post a Comment