Pages

Thursday, August 13, 2020

Percutian ke Kota Kinabalu & Kundasang 2018 (Pt 2)

Ok.. kita sambung cerita yg hari tu... Hampir dah nak basi kot..hahaha! Sebelum kita balik kampung minggu depan..

Hari kedua di Kundasang.... Mak malam tu memang tak berapa lena. Sampailah pukul 4 lebih, dah tak tahan akak bangun dan mandi. Fawwaz dan abi bukan main tidonya. Sejak sampai, air tu memanglah sejuk yakmat. Bayangkanlah akak mandi sebelum subuh... Macam pegi obesee lak kena jetlag, pastu sejuk 😝😜😜 Azan subuh berkumandang tak lama tu.

Pukul 6.00 pagi kami semua dah siap2 nak keluar. Mujur tak susah nak kejutkan Fawwaz. Sebelum tu dah lepak2 kat balkoni menyaksikan Gunung Kinabalu yang dah menampakkan diri dengan jelas, tak macam masa kami sampai. Tertutup langsung! Elok azan Subuh di TV berkumandang, kami dah keluar bilik. Posing2 depan guest house. Memang cantik dan strategik tempat penginapan ni. Dengan design yang sebegitu, sesuai sangat! Kami kemudian keluar ke pekan yang memang dekat sangat (dlm 2 - 3km) dan cari port bergambar lagi. Fawwaz je tak gemor sebab tepi jalan banyak kenderaan, katanya.

Selepas tu kami balik lagi ke guest house untuk sarapan. Pilihan sudah diberi malam tu iaitu nasi lemak, nasi goreng dan mee goreng. Tak sangka banyak sungguh. Separuh pun tak tak sampai yang mampu masuk ke perut di pagi hari. Walau sedap sangat rasa hidangan tu. Abe buat cadangan supaya disediakan set toast di lain masa. Sempat juga sembang dengan pemilik guest house yang peramah dan sebenarnya pernah study di UUM Sintok. Jadi, bila sebut datang dari Jitra, tau sangat la dia.

View depan cafe Guest House

Selepas sarapan kami terus ke Desa Cattle Farm yang lokasinya tak jauh dari penginapan. Inilah tempat yang feeling2 ladang lembu New Zealand kannn..hihi! Bila ada pengunjung yang berpakaian tebal, lagilah nampak macam kat sana. Boleh jadi prop juga tu. Tengok lembu di tempat pemerahan susu (owhhh..mak terasa cuak bila nampak 'baja2' organik di tempat tu juga hehe), beli souvenirs, bagi makan anak lembu, posing2, makan eskrim dan yogurt... haaa itu jelah aktivitinya. Tapi everybody was happy la kan.. Keluar dari situ, kami ronda2 ke kawasan2 yang banyak penginapan. Lepas tu balik, mandi balik, terus bersiap untuk check out. Nak patah balik ke KK sebelum tengahari.

Dalam perjalanan ke KK, abe nampak ngantuk sangat. Makcik pulak tak berani drive sebab tak tidur malam kan. So, kami singgah kat gerai durian dululah. Dari semalam duk tengok je lambakan durian di sini sana. Target nak rasa durian merah, tapi kat tempat tu cuma ada yang jenis oren. Hampir abe nak berenti kat tempat bakar2 tu.. Mujur bini dia dah study sinalau bakas tu adalah babi hutan bakaq banggg..hihi! Memang banyaklah kat kawasan situ kan. Durian dalit oren tu sebiji dia kira RM12. Tawar sikit dapat RM10. Isi 2 biji je. Merasalah sorang sebiji. Fawwaz jangan kira sebab dia duk baring kat lantai kereta tu je. Melekat kat tekak isi durian tu. Bukan melekat macam hat biasa tu, tapi ni lain macam sikit. Lepas tu beli juga sebiji D24 yang cuma RM10 sebiji. Puasla jugakkan dari doyan oren tuh! Kalaulah kat Jitra, memang ku angkut bebanyak. Ni duk hotel, sebiji pun tak boleh kan..

Selain yg di Kundasang, akak tak jumpa makanan yang kena kat tekak. Udahlah kami pun bukan jenis yg JJCM. Jumpa tempat sesuai, turun makan je. Tu pun tak sesuai kat Fawwaz. Dia sanggup tunggu kat dalam kereta. Akhirnya malam tu pun end up di Secret Recipe je. Mak pula cuma mampu makan cucur jawa je. Terasa penuh je perut. Boleh turun kilo kalau lelama jalan nih. Petang tu kami ronda2 di waterfront dan beli jajan sikit2 di Pasar Filipina. Sikit je sebab nanti dari KLIA ke AOR beg tak check in. Jenuh mak kena control 2 beg. Malam tu barulah dapat tidur lena..ahhh lega. Kami duk kat hotel bajet juga tapi not so bad, asal ada wifi, we're happy 😁

Day 4 -
Ahad pagi lepas breakfast yang langsung out tuh (gaya kufur nikmat..huhu), kami jalan ke Gaya Street nengok Sunday market. Yang ni memang best arr.. Nampak macam2 tapi belinya idokkk. Kalau nak cari T Shirt kat sini murah lah. Kualiti elok dapat RM15. Jangan tawar nanti apek tu bolayan..hehehe. Fawwaz dah belek2 ukulele, tapi sebab dia tak guling2 minta, mak takla belikan. Kesian kannn...

Balik dari situ singgah makan roti canai kat kedai mamak yang bersih. Pelayan pun bagus nampak lembut berbudi bahasa. Sedap lembut canai dia. Air pun sedap. Itulah paling puas mak makan walau hanya sekeping roti canai. Tak ingat apa nama restoran tu.

Itu je lah kisahnyaaa... Pukul 11 kami dah check out. Flight AK pukul 1.45 tengahari. Kereta pun dropped kat situ. KUL-AOR pula pukul 7 malam. Home sweet home. Kundasang/KK dalam kenangan.

P/s: Fawwaz dah buka vlog baru kat youtube. Ke Kuching pula..hahaha! Mak bagitau Kuching dah pegi dulu. Dia jawab, Fawwaz kecik lagi...tak ingat.  Mak tak sanggup nak jawab nanti soklan "bila nak sampai?" x 250 kali..hehehhhh.

*****************************

P/S: Tiba2 baru perasan akak tak tekan publish after 2 yrs 😅😅. Disebabkan dah alang2 panjang tulisannya, akak sent jugak di malam yg hening ni... Lebih 2 tahun ye.. Tulis di thn 2018, published di thn 2020 😀😀