Pages

Sunday, January 4, 2009

Halal Foods

Weekend seperti biasa shopping groceries, jalan-jalan di Pasir Ris Park sambil menikmati alam semulajadi dan breakfast di Afghan Restaurant yg terletak di Tampines selain mengemas rumah. Kalau di P/Ris Park, orang2 sini terutama keluarga2 suka camping sambil memancing atau buat BBQ kat tepi laut waktu hujung minggu. B'fast di Afghan Rest. pulak, aku tiap kali ke sini mesti order lontong. Rasanya lain sikit dari lontong Malaysia. Presentation nya memang bisa menambah kolesterol dalam badan..he he!

2 bulan meninggalkan S'pore, aku rasa ada few changes pada stalls di sini. Aku rasa semakin banyak stall makanan, kedai2 termasuk bakeri dan gerai pisang & karipap goreng yg tampal logo 'Halal' yg sah. Mmm..taklah was-was lagi. Fikir2 kat Malaysia pulak yg sebaliknya. Terutama kedai melayu, siam & mamak, aku rasa dorang tak serius nak apply sijil halal jakim. Kita pun main redah je makan. Entahkan bersih, ramuan halal ke tidak. Aku baru tengok website http://www.halal.gov.my mengatakan cuma 21 hotel yg makanannya ada sijil halal. Erkkk.. selama ni aku bedal je. Yelah, asal tak serve pork. Tapi bahawasanya dorang masak guna liquor esp. wine. Chef Farid kata, kalau kek di hotel tu rasanya masam2 sikit selalunya ada arak. Nasi goreng pun kadang boh benda tu. Takde lak dalam senarai Jakim POGH, EQ, Eastin, dsb yg dulu2 aku suka desertnya.

So, 2009 ni aku berazam akan lebih selektif bila masuk bab2 makan ni terutama di hotel. Supaya jiwa lebih bersih.. Kena fikir2 kalau nak masuk restoren siam & mamak.. Tapi roti canai mamak lah yg best kann...hu hu!

No comments:

Post a Comment