Pages

Sunday, October 18, 2009

Secebis Kisah Kehidupan..

Hari ni dah 29 Syawal.. Maka berakhirlah Hari Raya. Hari ni kalau kat M'sia rasanya masih ada yg pulun buat open house. Takpelah.. sekurang2nya aku kat sini dapat menyelamatkan diri dari kolestrol, gula, garam, lemak dll.. :D Kolestrol sedia ada pun dah tinggi!

Kat Bahrain mcm biasa, hari ni orang2 mula kerja. Waktu kerja normal 7.30am - 2.30pm. Bestnya kan! Tapi tak sama dgn pekerja2 co S'pore nih, dekat pukul 7pm baru muncul.. hehe, sapa lagi.. Semua pun tau orang2 S'pore agak gila bekerja. Don't play play..

Weekend lepas waktu menunggu hubby yg sedang membeli beras kat sebuah supermarket, aku didekati oleh seorang wanita Filipina yang ayu dan nampak lembut. Macam menunggu orang dengan bungkusan2 barang kat situ.

Dia tanya "Are you Filipina?"
Aku jawab "No, I'm Malaysian". Muka aku ni pun dah mcm Philipino sbb ramai sangat dorang kat sini hehe..

Ingat dah abis macam tu je.. Lepas tu dia tanya boleh tak tolong dia... Aku tanya balik, kenapa?
"I lost my money...."

Alamak! Ayat ni macam pernah ku dengar. Spontan aku tak benarkan dia bercakap selanjutnya. Cepat2 aku cakap akupun takde duit sebab aku tak kerja. Dia diam... 2-3 orang Philipino keluar masuk supermarket tu, tak pulak dia minta tolong rakan senegara... Serba salah aku... selebihnya menyesal sebab tak bagi dia cerita lanjut. Mana tau dia memang kesusahan..

Aku sebenarnya agak phobia dengan kisah hilang duit ni. Dalam 2 kali kot aku kena. Sekali masa aku muda belia lagi, kat stesen bas Puduraya kalau tak silap. Kesian...kasilah bantuan. Sekali lagi kat kompleks PKNS Shah Alam tempat parking. Pun masa muda lagi. Orang tu cakap bini dia tengah dalam pantang.. Dia datang situ bawa anak2 nak makan KFC. Tetiba perasan wallet tertinggal... Bil dalam RM30+.. Nama dia Sallehuddin, siap tunjuk IC. Kerja DBKL... Bagi phone no.

Aku bila dengar citer anak2 ni terus lemah. Bagilah... lebih sikit. Sama2 saing naik lif. Lepas tu ikut haluan masing2... Lama nak sedar diri tu! Dah 2-3 hari baru teringat, mana boleh makan KFC kalau tak bayar dulu!! Soheh aku kena tipu la tuu... Takpelah, semoga orang tu, kalau hidup lagi, akan insaf dan jadi insan soleh.. Kesannya, aku terus jadi kedekut kat cerita2 mcm ni..

Makin lama kita hidup, makin jauh kita pergi, makin banyak ragam manusia boleh kita lihat. Yang sedia susah, ada yang malas kerja.. buat senang cara 'shorcut'. Yang dah berada, kerja tak habis2 macam takde masa untuk benda lain, kadang umpama takde hari esok. Macam aku nilah, masa kerja dulu rasa macam tak berkesudahan.. kadang jemu sesangat! Tak sabar nak resign. Tapi bila dah resign betul, asyik teringat kerja... tapi sebenarnya lebih kepada yang 'masyuk' tuu..haha! Kekadang semangat materialism tu amat membuak2... Astaghfirullah... :D:D

1 comment:

  1. selamat dah syawal.tunggu raya haji la pulak.take care ct, duduk di perantauan ni mcm2 cita yek.kadang2 rasa sunyi,kadang2 rasa aman.mana nak sama tanah air sendiri.sekarang mengertila napa org buat peribahasa 'hujan emas di negara orang,hujan batu di negara sendiri', walaupun batu tu keras,mana nak sama ikan bakar, belacan, ikan patinn kat malaysia beb..

    ReplyDelete