Pages

Tuesday, January 21, 2014

Ajar dan Fahami..

Gambar ihsan Google

Masih belum terlaksana misi mak ni nak hantar Fawwaz ke Akademi Autisme Kedah tu.. Borang semua dah isi, tinggal nak photostat dan submit je. Tapi yg lebih penting, green light en abi. Selagi abi diam je memang umi tak boleh nak buat apa2 atau umi main redah je. Takpelah, abi mungkin kena ambil masa untuk digest apa sebenarnya fokus pendidikan khas utk budak2 autisme ni. Nak hantar ke sekolah agama, memang belum nampak keupayaannya. Bimbang menjadi stress para pengajar, belum kira budaknya lagi.

So, apa yang boleh mak ni buat ialah masukkan sikit2 ilmu yang ada secara santai dan tak mendesak. Selain banyakkan bertanya itu dan ini supaya dia bercakap. Tanyakan apa yang dia belajar di sekolah. Selalunya memang tak faham pun... hehehe. Tapi kita kenalah belajar juga bahasa kanak2 macam ni. Contoh bila dia bercerita dan kita tak faham sangat, ambik ayat2 mana yang kita boleh tangkap dan ulang balik ayat2 tu pada dia. Kalau betul, dia akan kata 'yes'.. tapi kalau salah, cepat je jawabnya 'no'.

Semalam mak ajar dia tentang rasa.. suruh dia rasa gula dan garam. Rasa gula manis dan garam masin.. gula is sugar and sweet.. garam is salt and it's salty.  Hahaha... memang kena ajar dwi language. Tapi dia nampak seronok dengan sesi tu. Kemudian ajar perkara2 lain pula. Doa, hafalan surah pendek, selawat... itu yg paling mudah nak ajar secara santai atau sebagai pertukaran jika dia nak susu. Bacaan hafalannya walau Al Fatihah masih tak tentu sebutan lagi, begitu juga surah 3 Kul. Tapi dia dikira hafal.. Nak brush lidah dia tu asyik lupa je.. kurang kerjasama pun ada.

Tadi pagi, sambil menyarungkan uniform di dalam kereta, mak bacakan doa Robbish rohli.. tiup di mukanya. Lepas tu suruh dia ikut berselawat.. Alhamdulillah, mood nya baik untuk ikut. Kadang2 dia akan cakap "I don't want Allahumma...!" Huhuhu... moga2 Allah lembutkan hati anak ini. Dan yang pasti, walau perlahan dan hanya perkara2 baru yang kecil dilakukan, hati mak ni akan berbunga2 kegembiraan. Mungkin perasaan ni hanya kami parents kepada anak2 istimewa ni lebih merasanya sebab budak2 normal seusia dah jauh ke depan. Hanya pengucapan "good morning mom!" pun mak ni dah tersengih2... Syukur ya Allah... :)

P/S:
Ada satu situasi di satu petang di Ikea.. hari Jumaat lepas. Taulah petang, cuti umum pulak tu.. Ikea takkan kosong punya. Berpusing2 cari parking tak dapat. Akhirnya mak cakap "Fawwaz, baca bismillah...". Maka Fawwaz pun ucaplah Bismillahirrahmanirrahim dengan pelatnya.. Miracle la.. masa tu juga ada orang berjalan ke keretanya, nak keluar.. betul2 depan kami. Alhamdulillah... memang doanya makbul. Abi pun mengangguk bila umi cakap. Jadi, kita ni selalulah ajar anak2 yg suci lagi tu berdoa untuk kita...


No comments:

Post a Comment