Pages

Saturday, January 11, 2014

Rumahku... dan Kegusaranku

Diam tak diam dah 3 Sabtu akak pindah ke rumah baru ni.. Alhamdulillah, rasa tenang. Fawwaz pun takde sebut-sebut rumah sewa lama tu. Setakat ni banyak juga benda masih belum settled. Belum ada perabot masuk melainkan yang built in dan home office tempat akak duduk sekarang ni. Takde meja makan, sofa, katil bagai.. Semua dah letgo masa nak pindah hari tu. Belum ada masa sesuai nak melawat kedai perabot. Hari tu ada juga melawat Fella Design.. melawat je lahh kikiki. Tapi... macam best pulak macam ni. Lapang sikit sebab rumah akak ni comel je... Paling seronok bab nak menyapu. Kejap je dah siap... ehehhh.

Rumah kami ni satu2nya rumah yang dah berdiri di kawasan lot2 tanah milik asal Darulaman Realty. Bila entah jiran2 lain nak mai buat rumah dorang tu. Banyak kenderaan lalu yang lalang melawat kawasan, tapi takde pulak kenderaan lori bawa alat binaan masuk huhu. Ramai juga yang mengesahkan kesunyian akak di sini, terutama bila abe takda. Tapi sebenarnya, tak rasa apa2 pun bila dah kat dalam rumah. Ditambah suara TV, Radio.. suara Fawwaz yang semakin kuat bercakap, dan angin Timoq yang tengah hebat menderu-deru menerjah udara. Bergeser-geser daun pokok kat keliling tu. Berbunyi-bunyi blinds kat tingkap tu.

Pagi ni je akak duk perhati ada sebuah kereta dah masuk 3 kali kot (akak pun bukan sentiasa kat meja ni...).. Kereta kelisa dengan seorang lelaki yang duk angkut bahan buangan dan dibuang ke tanah lot yang paling hujung tu. Dah jadi tempat pembuangan sampah tempat tu. Kadang orang buang sampah, kadang orang kutip sampah... tapi takde lori sampah dari majlis bandaran setakat ni. 

jadi papparazi di sebalik tingkap...  :P
Rumah kami masih menunggu kelulusan CF, baru boleh mengatur hal pengutipan sampah. Tapi tak pernah tergamak nak buang sampah ke situ. Kami akan buang ke tempat yang ada tong sampah kat tepi jalan. Kadang sampai ke pekan tu bawaknya. Mana yang jumpa dulu.. Even masa kontraktor bina rumah ni, abe dah pesan jangan buang sisa bahan binaan kat tempat orang2 tu selalu buang (tanah hujung tu). Carilah tempat buangan yang sesuai. Masa penduduk2 rumah fasa baru di sebelah ni baru dapat kunci dan pindah beramai2, lagilah selalu orang buat shortcut buang sampah kat situ. Bukan setakat kotak2, tilam pun ada.. Abe pun pernah sound budak2 yang buang bagi pihak mak bapak.

Kesimpulan akak, negara kita dan rakyat2 ni masih lemah dalam pengurusan sampah. Kesedaran sivik rendah dalam bab2 sampah. Masih tahap dunia ke-3. Kalau duk tanah sendiri yang jauh dari pandangan orang macam rumah kami di kampung dan tepi kebun tu takdelah kisahnya. Private property lagi luas. Ni di kawasan perumahan dengan penduduk yang akak agak berduit dan berpendidikan pun sama je mentaliti. Ye lah, kalau tak, mampu ke nak beli rumah semi-D yang bernilai lebih RM400K tu. La ni dah naik harga ke RM600K tau... Tapi penduduk buang sampah merata... hampeh. Marah dan keciwa akak memikirkannya.

Sembang kat sini pun tada guna kan kalau tak bertindak.. hehe. Nantilah, tengah nak fikir apa patut dibuat. Dan bukanlah pasal sampah saja yang kami fikir kat rumah baru ni.. tapi 'baja organik' tinggalan sang lembu entah kerbau kat jalan depan rumah ni. Lombu nyo tak pernah nampak. Taik nyo merato.. adohh. Tapi den lagi sakit mato tengok orang buang sampah tu...

Sorrylah... letak pemandangan jelik kat sini.. ;)


No comments:

Post a Comment