Pages

Saturday, August 23, 2014

Nikmat Hujan

Alhamdulillah syukur nikmat, kepada Tuhan yang memberi rahmat..
Seminggu ni, hampir hari-hari hujan.  Memang indah dan nikmat sebab ada hujan dan panas.. berselang seli. Cuaca yang mungkin tiada di sesetengah tempat lain..
Pagi ni, awal2 lagi sebelum terbit matahari dah keluar menghirup udara bersih di luar (porch). Sambil memerhati Fawwaz berlari2 dan berpusing2 tanpa arah kat tanah berpasir tanpa rumput tu. Kerja2 merata tanah secara sendirian berhad belum selesai.. Mungkin ambil masa lebih setengah tahun nanti hehe..

Indahnya pagi ini... dengan semangat baru selepas semalam (terutama sebelah malam) tak sudah2 menangis sejak bermula Buletin Utama hingga selesai, disambung dengan fb.. Cukuplah untuk malam tadi.. life goes on. Bukan meratapi akan takdir Tuhan. Tapi, mungkin perasaan dan jiwa saya ni menyamai jutaan rakyat Malaysia malahan sudut dunia yang lain. Redha namun sedih itu tetap muncul. Tiada pertalian darah namun pertalian kemanusiaan serta persaudaraan sebangsa dan agama.  Ya Allah, moga ada hikmah buat kami semua. Moga Kau beri kekuatan dan balasan baik buat mereka yang berkenaan.

Pagi ini, melakukan terapi dengan melihat kehijauan alam sekeliling. Rumput2 yang ditanam mula merebak. Ulam-ulaman subur menghijau. Di belakang sana, kawasan pengeringan pakaian, adalah juga kawasan yang akan dilihat sebagai taman herba. Masih memikirkan apa lagi yang ditanam. Setakat ini cuma ada pegaga, cekur, pokok kunyit, cili, kacang bendi, kacang botol, lengkuas dan pokok bawang. Pokok pandan dan serai pulak dah ter'parking' kat tempat lain. Nak tanam banyak lagi pokok ulam.. InsyaAllah, biar hidup lebih sihat.





Pokok bendi yang ditanam oleh Fawwaz. Seronok dia bila tengok pokok kontot ni.. walau masih kecik dah mengeluarkan hasil.. Mak pun seronok sama...


No comments:

Post a Comment