Pages

Friday, October 17, 2008

Melamine

Tiba-tiba benda ni popular sangat-sangat. Dulu kita ingat cuma pinggan mangkuk melamine je yang semakin popular disebabkan orang dah tak larat nak angkat pinggan porcelein yang berat tu. Aku pun banyak gak koleksi melamine dari yang berharga RM1 hingga seterusnya ha ha!

Masa mula-mula heboh diperkatakan tentang kandungan melamine dalam produk tenusu, Singapura adalah antara negara yang paling 'suspen'. Sebabnya banyak produk datang dari China. Aku pun pernah terbeli susu segar Dutch Lady perisa honey dew dari China. Aku ingat semua produk Dutch Lady kat FP ni datang dr Malaysia... Simply picked. Tu yang mengajar aku lebih berhati2 bila beli makanan kat sini hatta yang familiar kat M'sia. Selalunya kalau beli biskut atau aiskrim mesti 'made in M'sia'.

Tapi semalam kecoh lak pasal biskut Malaysia pun ada melamine. Aku pun tak perasan pernah beli biskut2 ni ke tak..tapi macam familiar jek! Benda tu suspected datangnya dari ammonium bicarbonate.. aku pun tak tau gunanya. Kalau soda bicarbonete tu tau la aku. Isk! punyalah manusia ni kreatif sangat.. sampai boleh reka2 protein la, itu la dan ini laa... tapi yang geram, 'bangsa' jenis nih memang nak untung jee.. tu sebab boleh kaya dan berjaya kott. Tapi moral of the story, apabila kita membeli sesuatu barangan terutama makanan, study dulu kandungannya. Kalau aku, mula2 tengok ialah cop halal, pastu kandungannya.. Kalau boleh yang berunsur bumiputera..tapi memang tak banyak kan..

Tiba-tiba aku teringin nak makan biskut ping-pong cicah air teh o.... ha ha ha!

No comments:

Post a Comment