Pages

Saturday, April 9, 2011

I Need a Break... please!

Petang ni betul2 rasa down dan emotional... macam nak gastrik, nak muntah, nak pening... lepastu macam nak demam pun ada.  Agaknya aku ni terlalu terbawa2 geram aku kat budak kecik sorang nih.. Sejak lepas demam 2 hari lepas, menjadi2 dia menduga kesabaranku... Sekejap OK, tak lama lg buat perangai... Sesekali macam nak gila dibuatnya... Mungkin dia sorang, nak perhatian selalu... Kadang tu memang serba-salah.  Diikut segala perintah dan kehendaknya, akan nampak terlebih manja.  Bila bertegas, dia jadi memberontak dan aku macam pendera.  Bila diikut juga, masih tak kena, nak meragam dan tunjuk berbagai ragam.. Kalau tak fikirkan seorang kanak2 yg tak faham apa2 lagi, tak taulah... Sudahnya aku yg melalak sorang2!!  Masa nilah syaitan datang keliling pinggang... Astaghfirullah!!!

Aku memerlukan seorang pakar psiakatri kanak2... untuk beri ceramah kat aku cara nak menangani kanak2 yg suka meragam ni.  Sekali dia cakap SANA, KUKA ke TUKA, SIMPAN, etc aku terus tak tau apa yg dia nak.  Sebab dia akan menjadi aggresif, menjadi seorang jenderal dgn tangan yang memukul2 atau menolak2... lepas tu aku pun naik angin! Lepas tu dia suruh aku masuk bilik, pastu tak bagi masuk, pastu suruh tutup pintu, pastu ntah apa2 ntah!!  Erkk.. letih betul la.. sebab umur macam aku ni dah tak larat nak stress lebih2. Kejap2 rasa dada ni berdenyut2... Kalau nanti aku mati terkejut, apa nak jadi?  Dahle duduk rumah berdua, jiran jemuran tak pernah jumpa, keliling sunyi belaka...

Macamanalah aku ni nak tunjuk contoh yg terbaik.. seorang ibu yg penyayang dan lemah lembut... Supaya menjadi acu yg baik utk anak.. Macam ustaz Awi cakap, senjatanya ialah SABAR, SABAR, SABAR... Manalah aku nak cari dan tanam susuk en sabar tu...?  Ya Allah... hanya satu yg kupohon, lindungi anakku dari segala kejahatan baik dari diriku atau orang lain, semoga dia menjadi insan soleh dan cemerlang...

No comments:

Post a Comment