Pages

Sunday, September 30, 2012

Cerita Kedai Kopi..

Tetiba terngiang2 lagu 'cerita kedai kopi' yang saya pun tak tahu siapa penyanyinya.. Yang pasti, cerita pasal bajet 2013 belum habis2.  Ada yang suka, ada yg biasa2, ada yg tak menghargai...  Saya sendiri tak ada apa yang nak disorakkan.. Sudah tentu tak dapat bonus, tak dapat BR1M, tak dapat imbuhan, apa lagi baucer buku, diskaun PTPTN pun tak dapat..  Tapi yang pasti, saya amat bersyukur dengan pembentangan bajet baru2 ini.  Saya masih dapat menikmati subsidi yang tidak nampak... juga menghirup udara yg dikira segar dan bersih. Menikmati keamanan walau banyak juga jenayah di luar tu yg semakin menggila, dan cakap2 politik yang memuakkan.  saya dapat minum air yang bersih terus dari paip, tak keruh atau bergaram.. MasyaAllah, sudah cukup lah..

Dan untuk pertamakalinya saya setuju dengan petikan kata2 MB Selangor di Utusan Malaysia semalam (tak ingat ayat sebenarnya). Kerajaan turut harus mengajar rakyat untuk berjimat.. Ya, kalau asyik ikut cakap rakyat, memberi.. memberi.. lama2 boleh kering kontang, umpama gunung yg ditarah. Tapi sapa yg tak suka nak menerima, ye dak?  Saya pun suka... Tak usah kata tidak!

Mungkin kalau tak pernah duduk di luar saya tak mensyukuri nikmat ini sepenuhnya.  Atau kalau masih bekerja dengan gaji beribu-ribu lemon, saya akan sentiasa kekurangan sebab banyak yg nak dibeli.. Hidup sekarang umpama 'yang sedang2 saja..'.. tapi keseronokan tak dapat digambarkan.  Yang penting banyak masa untuk bersama anak dan duduk lepak2 di rumah sambil dapat menjana wang sikit2.. Tapi untuk melalui situasi gini, perasaan redha tu pun kena beribu2 lemon ye.. hehe!  Tak dinafikan sesekali makhluk bertanduk tu cuba menguasai minda.. Lawan jgn tak lawan!

Kalau ada peluang, boleh juga tengok peluang kot2 boleh jadi usahawan berjaya lagi kaya.  Banyak peluang dan bantuan yg disediakan oleh kerajaan.  Selain peluang menambahkan ilmu dan berguru dengan mereka yang pakar..

Oklah.. tiba2 rasa dahaga sangat ni!  Nak bangun minum dan solat... lepas tu packing karipap yg saya dah buat tadi untuk disejukbekukan.  Fawwaz dah tidur sebelum sempat saya beri makan nasi.  Tapi dia dah minum susu entah berapa botol tadi.. refill dan refill.  Dah besor minum kat botol lagi.. Abahnya kata takpe, sebab katanya yg dulu2 pun gitu.. hehehe!

Ini je yg saya tak berapa nak tahan... Jalan jam!

2 comments:

  1. well kak ct, definasi bahagia terlalu luas and very subjective for each of us kan..hidup utuk mencari bahagia dgn cara masing2

    ReplyDelete
  2. Kita yg tentukan kebahagiaan tu, nak ikut gaya mana..ikut mindset. Jgn harapkan org lain buat utk kita.. :)

    ReplyDelete