Pages

Monday, February 11, 2013

Balik Kampung & Beruas

Alhamdulillah... dah sampai Jitra semula. First time sejak menetap di sini, saya dan Fawwaz balik kampung. Kami berdua je. Berdebar2 juga mulanya. Sebab bukan nak lalu highway PLUS sampai ke sudah macam kalau ke KL. Tapi kena ambil jalan dalam melalui Changkat Jering yg saya pun tak pernah lalu dari sini. Puas juga study map, nak ambil jalan mana. Setakat tanya orang2 yang berpengalaman memang takkan faham. Tak dapat nak gambarkan. Ikut abe, dia suruh je ambik exit Tapah atau Bidor yg lebih mudah. Tapi pn sri takmo... hehehe!
Jalan pertama masa pergi, saya redah je sampai Beruas. Lepas tu tak tau ambik simpang mana walau dah nampak perkataan Lumut/Sitiawan. Kaedahnya eksen sikit tak mau masuk Lumut. Sudahnya akak masuk Parit yg kiranya jalan jauh. Janji aku jumpa road sign ke Bota yg dah di simpan dalam otak. Walau tak sama macam jalan kebiasaan adik beradik, akak berjaya sampai rumah dalam masa 6 jam. Ayoyo... terasa jauhnyeeee. Fawwaz siap muntah lagi... ciannn. Sepanjang jalan dari Beruas tidur dengan TShirt dan drypant je hahahhh! Anak korang adee??? :D

Balik ke Kedah pula.... Challenge bermula bila exit ke Lumut/Sitiawan. Lepas tu main teka2 je. Pun tak mau ambik jalan Lumut sebab ternampak sign "laluan pilihan ke Utara". Rupanya masuk Ayer Tawar yg tak masuk langsung dalam senarai tempat utk dilalui. Nampak signage 'Beruas' je, akak dah cukup gembira. Adalah bertanya utk kepastian dgn adik Shell untuk ke Beruas dan Encik Polis untuk ke Trong. Malu bertanya, sesat perjalanan kan. Janji tak patah balik atau U Turn macam selalu akak buat! Dan... Fawwaz muntah lagi sebelum masuk jalan bengkang-bengkok. Nampaknya dia pun belum biasa dengan liku2 jalan ni. Pakai drypant n T Shirt je lagi sepanjang dari Ayer Tawar ke Darulaman. Asal dia selesa dan tidur tanpa mengganggu mama memandu. Keretaku, rumahku, syorgaku kaedahnye... Hari ni kami berhenti sebanyak 7 kali.. huhu!!

Jadi, untuk panduan akan datang, laluan utama ialah - S/Bernam - Sitiawan/Kg Koh - Ayer Tawar - Beruas - Terong - Changkat Jering - terus masuk highway ke Utara. Ada paham adek manis... Dan akak masih blur mana nak masuk ikut Gelung Pepuyu tuu... Nak GPS! Nak GPS!!

Apa pun, hahhhhh... lega!! Akan datang boleh cuba jalan yg lebih baik lagi. Sebab dah nampak roadsign ke satu lagi laluan shortcut yang ku cari2 sebelum ni. Hidup kena berani dan adventurous. Guna gerak hati dan kekuatan minda je. Macam tak percaya pula yang akak ni dah bertukar lokasi tempat tinggal selepas berpuluh tahun hidup. Untuk selamanya pulak. Apa2 pun, kesimpulannya, balik kampung kali ini amat menggembirakan dan meriah sekali. Dapat jumpa semua isi rumah agam tu. Dapat juga jumpa kesemua adik beradik walau sekejap. Yang penting dapat jumpa mak2 yang 2 orang tu - mak kandung dan mak tiri. Gembira dapat memeluk dan mencium mereka.

Sekarang mata sudah ngantuk. Tapi belum boleh tidur sebab budak sebelah ni duk menggelisah je.. zzzzz

4 comments:

  1. ikut pantai remis dan manjung lebih dekat sebenarnya..really

    ReplyDelete
  2. Next trip boleh ambil jalan ni pulak... :)

    ReplyDelete
  3. next boleh try jalan ni
    sabak bernam- kg gajah-bota kiri-beruas-trong-changkat jering.
    jalan shortcut..

    ReplyDelete
  4. Ohhh... la ni dah pandai sket. saya biasa lepas Beruas, masuk ke Gelung Pepuyu.. pastu Titi Gantung - Bota Kiri - Lebuh Permaisuri.. 5 jam sampai depan rumah :D

    ReplyDelete