Pages

Tuesday, July 30, 2013

Mak Kena Mandi Ais..

Selesai sudah sesi rawatan 3 hari di Attitude Therapy untuk Fawwaz.. Seawal 9.40 pagi kami dah sampai ke klinik. Tapi Fawwaz bila nampak je tangga depan klinik tu, terus dia patah balik ke kereta yang agak jauh letaknya. Jenuh memujuk walau dah tukar parking betul-betul depan klinik. Dipujuk dengan pembantu klinik pun tak menjadi. Akhirnya Allah gerakkan hati dia untuk keluar dari kereta dan masuk ke dalam klinik.

Tapi dia masuk bukan untuk mandi ais macam 2 hari yang lepas. Mati2 dia tak mau! Akhirnya, pembantu beritahu boleh tukar dengan mak. Maknanya mak niatkan mandi tu bagi pihak anak. Betapa flexible nya kaedah rawatan ni.

Maka mak pun masuklah ke dalam bilik rawatan. Melalui proses skrub dengan garam. Lepas tu masuk tub macam Fawwaz semalam. Nah! Baru tau betapa sejuknya mandi ais. Menggigil-gigil saya dibuatnya. Tapi kenalah aksi macho dengan menjirus2 air ais tu ke seluruh badan dan kepala. Dah tentu air tu sampai tahap leher. Kasihan Fawwaz... memang patut dia serik. Sampai lebam kehitaman bibir akak ni lah.. Teringat kata doktor, bila tengok bibir Fawwaz kekal warnanya.. Dia kata kalau ada penyakit, bibir akan kebiruan... Huh! Penyakit apalah yg dalam badan akak ni ye.. Kalau ada pun, buat tak tau je lah!! :P

Lepas selesai mandi, terus buat solat hajat. Biasanya saya buat di tengah malam, dalam pukul 2-3 pagi.. Sejak masuk Ramadan ni, agak senang nak melaksanakan solat di waktu sebegitu. Alhamdulillah. Walau doktor tak suruh, sebelum buat treatment tu saya buat dulu solat taubat. Semoga doa2 dan amalan kita nanti diterima Allah.. Maka dengan solat hajat tadi, selesailah proses mandi ais. Dan keputusannya amat baik sekali. InsyaAllah, sudah tiada gangguan makhluk yang kita tak nampak dalam diri Fawwaz. Yang mengekorinya semenjak dia bayi, atau mungkin dari dalam kandungan mengikut kata seorang ustaz yang saya pernah temui (tapi saya ragui ketika itu).. wallahualam.

Hari ni antara yg doktor diagnose selain dari gangguan ialah yang berkenaan masalah dirinya merangkumi IQ, EQ, kesedaran, memori, skill, imaginasi, autism, dan penyakit2 lain termasuk sistem penghadaman. Sistem penghadaman amat penting kerana ia boleh mengawal perkara yang lain. Ada yang menaik, menurun dan masih tahap yang sama. Paling rendah ialah sistem penghadaman. Dalam hati saya mengiyakan kerana memang Fawwaz ada masalah selera makan dan buang air besar. Paling tinggi ialah imaginasinya. Wah! Fawwaz boleh jadi pakar inovasi..atau pereka kot. Yang tak berubah ialah autismnya itu. Masih 15% dan memerlukan paling2 6-10 botol JERI (makanan minda) untuk melihat kesannya. Sistem tiroidnya pun kurang baik.

Kami keluar dari klinik dalam pukul 12.30 tengahari. Terus balik Jitra. Terasa panjang perjalanan sebab saya mengantuk! Singgah di beberapa kawasan rehat. Di Bukit Gantang untuk tidur dan beli aiskrim strawberry permintaan Fawwaz, Gunung Semanggol untuk solat dan isi minyak dan akhir sekali di Gurun sebab ngantuk lagi. Tahap ngantuk di area Gurun tadi membuat saya keliru dengan masuk ke lorong exit instead of R&R. Mujur cepat sedar dan reverse ke belakang untuk beberapa meter. Padahal R&R tu dalam 3 km lagi. Dan bila sampai situ, ngantuk pun dah hilang... hehehe!

Sampai rumah rasa macam nak lunyai. Tapi teringat pula Fawwaz tadi tak makan apa2 melainkan kek 2 ketul dan air sekotak sedari pagi. Oh ya.. mungkin aiskrim cornetto tu agak membantu. Terus mak masak nasi dan keluarkan lauk segera. Tapi rupanya, dia lebih berminat dengan biskut sarang semut uminya.. hehehe!

Nak istirehat.. Abe dah belikan nasi kerabu dan cucoq udang tu. Bab2 begini, abe memang top!  :P

No comments:

Post a Comment