Pages

Monday, July 29, 2013

Perjalanan Seterusnya.. dan Sesi Rawatan Alternatif

Tengah santai melepak atas katil hotel Seri Malaysia yg dah usang ni... Apa2 pun saya bersyukur dgn nikmat Nya. Sekurang-kurangnya ini hotel milik melayu yang masih bertahan sekian lama walau banyak hotel2 lain yg tumbuh bak cendawan selepas hujan. Biliknya lebih luas untuk Fawwaz berlari2 dan melompat2 berbanding hotel bajet yang lain. Cuma kebanyakan hotel bajet baru sekarang ni, masing2 pakai TV LCD ataupun plasma hehehe...

Hari ini merupakan hari kedua saya di Ipoh untuk treatment Fawwaz di Attitude Therapy. Semalam datang bertiga dan balik hari dari Jitra-Ipoh-Jitra. 10 jam jumlah perjalanan, mengikut kiraan en abe. Terasa macam nak lunyai pun ada. Tapi bila dah kat rumah tu, ada pulak tenaga extra. Macam2 dibuat dan sedar2 dah dekat 12 malam... Hari ni pulak saya drive sorang2 dengan Fawwaz sebagai penumpang di belakang. Abe tak ikut. Saya ni malas nak bersoal jawab.. Ikut je apa yang diilhamkan dek bos besar. Walau macam tak mampu kederat, tapi semangat juang yang membara membawa saya ke sini dengan bantuan Allah.

Sesi semalam, Fawwaz kena mandi ais. Sepatutnya berendam selama 15 minit. Tapi tau jelah, budak kecik mana nak tahan. Sejuk... ais 1 bag tu! Dipanjat2nya tub tu.. tapi taklah tahap meraung. Masih dalam kawalan. Doktor kata, Fawwaz ni sihat sebab mulutnya tetap cerah. Kalau berpenyakit, bibir akan menjadi kebiruan waktu ais dimasukkan. Sebelum mandi ais yang bercampur garam dan pelbagai ramuan tu, terlebih dahulu badan Fawwaz kena scrub dulu dengan garam halus yang berwarna kebiruan. Alhamdulillah, dia memberi kerjasama sebaiknya dan tak menyusahkan doktor. Mula2 macam nak meragam juga. Rupanya katil rawatan tu tak menepati citarasanya. Akhirnya dia yang pilih sendiri katil mana nak baring..hehe! Sambil di skrub, mak kena baca al Fatihah, ayat kursyi sebanyak 7 kali dan selawat sebanyak 3 kali. Malam pula, mak kena buat solat hajat bersama doa khusus.. Agak simple dah mudah untuk dilaksanakan. InsyaAllah... dan, pemeriksaan buat kali kedua selepas mandi, banyak perubahan positif  :)

Hari ini iaitu hari kedua, Fawwaz agak agresif. Hari ni rawatan dilakukan oleh pembantu. Masa sesi skrub, masih memberi kerjasama dengan baik. Tapi masa mandi, terutama bila dituang ais, dia pun mula menjerit2. Bergema satu klinik. Mak pula terpaksa korbankan diri untuk basah sekali. Main jirus-jirus je. Bila dah selesai pun, agak lama juga nak pujuk. Sampaikan ke hotel dia masih berseluar mandi. Selepas mandi, buat pemeriksaan lagi. Alhamdulillah, kesan saka dah hilang sepenuhnya. Tinggal 'seekor' makhluk sedara saka yang degil dan mempunyai tenaga agak kuat. Doktor kata, itulah yang menjerit2 tadi... huhuhuuu!

Esok, saya agak risau juga untuk menghadapinya. Maklumlah, Fawwaz ni mudah ingat dan serik terhadap sesuatu. Lagi pulak nak me'nyah'kan yang degil lagi power tu.. Doa sya semoga usaha di bulan Ramadan al mubarak ni menghasilkan kejayaan. Esok mak ni kenalah tanam niat untuk mandi ais bersama Fawwaz di dalam bath tub tu... gggggg sejuknyaa!!! Hehe.. belum2 dah fikir yg sejuk. Esok juga merupakan hari terakhir untuk treatment kali ini. Doktor akan diagnose autism nya sekali lagi. Semoga perkembangannya positif seperti result hari ni.

************************
Set produk untuk digunakan oleh Fawwaz. Susu kambing tu tak masuk pakej. Cuma doktor sarankan minum susu kambing yang lebih baik dari susu lembu yang berasid. Air soya pun doktor tak setuju sebab tak bagus untuk usus.  Adalah beberapa benda tu yang mak ni masih tak yakin nak bagi anak. Nak kena kreatif betul untuk bagi anak makan...


Sedang kerimasan bila seluruh badan berlumur dengan garam...

No comments:

Post a Comment