Pages

Tuesday, September 3, 2013

Terapi Fawwaz dan Kisah Naik Minyak ;)

Petang tadi masuk sesi ke-3 Fawwaz menjalani terapi pemulihan carakerja di Hospital Jitra. Mulanya dia tak mau pergi, tapi Allah Maha Kasihan terhadap uminya dan membuka pintu hati Fawwaz untuk patuh. Tanpa banyak soal, menjelang pukul 2 petang, dia menurut je bila disuruh masuk ke kereta. Appointment pukul 2.30 petang.

Sampai saja di pintu pagar, dia cakap sekali lagi "I don't want hospital!". Tapi lepas tu pelan je dia cakap "I want (to see) doctor..". Hehehe...  Sebenarnya bukan doktor pun, tetapi pegawai pemulihan.

Habis sesi, pegawai tu bagi report yang hari ni Fawwaz banyak improvement berbanding minggu lepas. Dia lebih fokus (melebihi 10 minit) bila diberi tugasan, melukis, menyiapkan puzzle, mewarna dan lain2. Cognitive motornya sangat bagus cuma ada kekurangan dari segi sensory. Cara memegang pensil tidak matang berbanding umurnya. Harap-harap umi dapat melatih Fawwaz dengan lebih baik. Hari tu dah gigih berlatih, tapi disebabkan beberapa hari keluar kawasan, terbantut balik. Ragam pun berubah.

KISAH MINYAK

Sejak duduk jauh dari kampung halaman ni, memang terasa kalau isi minyak tu. Kalau dulu RM100 boleh guna pergi dan balik setakat untuk tol dan petrol, sejak duduk Kedah nak cover 1 hala pun tak dapat. Mula-mula mengeluh juga bila dengar minyak naik sampai 20 sen. Lama2 keluhan tu hilang tak tau nak salur ke mana heheh. Maklumlah, suami ku itu memang pantang dia kot dengar orang mengeluh. Dia tak bersuara, tapi kita akan tau dia tak suka dengar. Abe akak tu lah yang mengajar akak supaya lebih bersabar, bersyukur dalam segala perkara. Sehinggakan kalau dia membuatkan saya sedihpun, akan terfikir balik untuk bersyukur.. mengajar saya mencari nilaian yang baik tentang sesuatu perkara. Akhirnya, saya menjadi orang yang tak pandai nak berkeluh kesah. Tak pandai nak mengungkit, mengadu, dan lain2. Setakat bersedih dan simpan dalam hati. Bercakap dengan Allah.

Bukan saya hanya memikirkan diri sendiri. Kalau barang2 naik, semua pun susah hati. Bukan setakat orang susah dan orang2 kampung. Sudahlah kita pun tak bekerja makan gaji. Saya mengharapkan sebarang kenaikan ada notis yang agak panjang. Kalau 24 jam pun masih OK. Bukan beberapa jam.

Saya hanya mampu doakan agar kita semua bersabar atas ujian duniawi ini. Menjadi sabar dan tidak berkeluh kesah sampaikan tak nampak kebaikan sesuatu pihak. Semoga kita sentiasa mendapat kasihan dari Allah. Lantas dibukakan pintu rezeki yang luas. Atas usaha yang bagaimanapun, asal jangan berbuat jenayah dan menyusahkan orang lain. Berdoalah. Berzikirlah. Kerana segala yang berlaku adalah ataz izinNya.

Kita ini memang pemikirannya tidak sama. Kalau kita ni haluan dan pemikirannya sama, maka tidak ada warna dalam pentadbiran negara. Jangan berbalah kerana 20 sen kenaikan minyak yang akan menyebabkan perkara2 lain naik juga. Semakin menuju kemajuan, segalanya akan menjadi lebih mahal. Itulah realiti. Apa yang boleh kita buat selain berusaha dengan lebih baik. Berbelanja atas apa yang perlu. Membantu mereka yang susah. Hidup perlu bersatu demi agama, bangsa dan negara. Wallahua'lam.

PS:
Abe ku predict, kenaikan harga RON95 ni tak lama. Hujung tahun ni akan turun balik.. paling2 10 sen. Kita tengok betul ke tidak. Sebab dia ni memang kerjanya gitu.. hari2 duk menatap ekonomi & politik dunia secara senyap.. hehe.

No comments:

Post a Comment