Pages

Saturday, August 11, 2012

Gilap Menjadi Permata yg Bersinar

Hari ni pagi2 saya dah terjah rumah pakbong (pakcik) di Seri Kembangan.  Lepas je hantar Fawwaz ke sekolah, terus je menghala ke sana.  Alhamdulillah, kebetulan makcikku sedang menyapu2 sampai di porch dengan masih bertelekung (balik dari surau).  Seri Kembangan dgn Bukit Jalil bukan jauh, tapi biasalah, anak saudara 'mithali' katakan... huhuhu!

Sesekali jumpa dan sembang memang seronok.  Mendengar pengalaman orang baru balik dari Umrah di bulan Ramadan. Ada 1000 keajaiban di sana yang memanggil2 daku.  Moga2 Allah murahkan rezeki dan melorongkan daku ke sana suatu hari nanti.  Bila makcik suruh khatankan dulu Fawwaz sebelum di bawa ke sana, barulah saya tahu dan macam2 bermain di fikiran.  Tapi sebenarnya adik saya pun pernah berkata begitu..

Pagi ni, selain tips ke Mekah/Madinah, macam biasa saya dapatkan tips untuk Fawwaz.  Dan salah satu cerita makcik tentang bekas muridnya, amat mengujakan saya.  Seorang anak tunggal yang lemah dari segi akademik, berjaya menghafaz Al Quran dan mengimamkan solat tarawih.. Subhanallah!  Bila saya balik, ada semangat baru menyuntik saya.. Semangat untuk mendoakan yang baik-baik untuk anak saya. Moga2 terang hatinya untuk menjadi ahli Syurga nanti.

KISAH FAWWAZ

Kemahiran berkomunikasi Fawwaz semakin baik terutama dalam English.  Tak kisahlah bahasa apa, sekurang-kurangnya dia tahu menyuarakan isi hatinya.  Mungkin lebih senang nak sebut.. Pernah saya suruh dia sebut "Umi, Fawwaz nak air botol".  Berbelit2 lidahnya nak sebut..hehe!  Selalunya kalau nak bodek, dia akan tanya "Umi, air botol please...".  Umilah yg bersalah, kekadang buat campuran bahasa.  Antara bahasa rojaknya "where's the baju?", "where's the songkok?".  Paling tak tahan bila dia tepuk2 perut cakap, ni.. ungry (hungry).

Sekarang ada 3rd, 4th & 5th language pulak!  Sekejap2 dia akan mengira guna bahasa Spanish - UNO, DOS, TRES, QUATRE, CINKO (hentah ke betul atau tidak saya eja..:P).  Itu dah tentu gurunya si Dora.  Malam tadi diajak pula umi dia ni cakap mandarin.. Tak paham langsung! Yg ini gurunya si Kailan.. Setakat Ni Hou, yeye.. suma tu, dah hafal sangat!  Belum lagi dia tengok Baraem.TV.. Nanti keluarlah perkataan Arabnya.  Walau dah kurang bercakap arab, tapi sesetengah benda tu dia masih sebut dalam arab seperti burung merak, dan beberapa binatang.  Kadang2 tergelak saya memikirkan, dia ni bolehke digilap jadi macam Mahathir Lokman.  Hehe..

Takpelah, jauh lagi perjalanan Ahmad Fawwaz.  Mama akan bersabar selagi boleh di samping berdoa kepada Allah.  Setiap hari adalah pelajaran dan pengalaman baru. Mama dah ngantuk pulak... :))

No comments:

Post a Comment