Pages

Saturday, August 25, 2012

Kisah Hari Raya 2012

Sejak semalam (Jumaat) tengahari, saya dah tiba di Anjung Hijau ni.  Pulang bersama Fawwaz dan CikYum nye... Alhamdulillah, mungkin sebab ada co-pilot, saya tak mengantuk macam masa balik hari tu.  Tak taulah.. samada sebab faktor umur atau ada symptom lain yang membuat saya tak tahan mengantuk.  Masa balik ke kampung hari tu, tak kurang 5 kali saya berhenti untuk tidur atau membasuh muka dalam perjalanan dari KL ke Sabak Bernam.  Masih juga ala2 terlelap atau mamai ketika memandu.  Mujurlah kereta tak terlalu sibuk, masih berjarak dan mungkin juga sebab saya dah baca doa naik kenderaan.  Selamat juga saya tiba ke destinasi.. Cuma ada satu insiden tu, sampai terpelanting kek saya ke bawah dek kerana brek mengejut dalam keadaan saya terlalu mengantuk!

Tak lama sampai, keluar balik sebab roadtax & insurance belum sempat nak renew.  Untunglah pejabat pos tak sibuk.. Semua dapat on the spot!  Balik lagi nak panaskan kuah kari, rupanya gas habis.  Gas yg baru seminggu dipasang.  Masa balik haritu terlupa nak tutup kepala dia.  Rupanya bocor sepanjang saya takde!  Mujur tak jadi apa2 dan ada lubang angin sebab tingkap dapur ke dry area tak ditutup.  Sebenarnya letih campur sedih!  Padanlah tong yg sebelum tu pun rasa cepat je habis.. mesti pasal bocor juga. Dan bukan perkara baru.  Nak buat camna, kita pun dah takde sapa yg boleh diharapkan walau sebenarnya ada.  Yg saya mampu buat, zipkan mulut ni je.. Takut2 akak jadi superwoman, terus akak delete semua org!!

*****************************

Hari raya pada saya sama je setiap tahun.. Kemeriahan dan perasaan pun sama je, tak lebih tak kurang.  Cuma yang extra, tahun ni keluarga kami menganjurkan perjumpaan keluarga Hjh Siti Makiah iaitu ibu kepada mak saya, yg juga nenek yang membela saya sedari bayi.  Majlis diadakan pada 2 Syawal.  Alhamdulillah majlis berlangsung dengan jayanya, dimulai dengan bacaan yaasin dan tahlil, seterusnya upacara makan2 dan bergambar.  Namun ada juga yang tak hadir disebabkan bertugas dan juga memang takde niat nak datang..mmmm!

Kami berdua masih gembira dan ceria walau tak pernah beraya dengan abi.. Mana tak gembiranya, Fawwaz masih memegang piala "centre of attraction".. Semua orang kat rumah tu duk tumpu kat dia, tak kurang yg menyakat.. Sampai je rumah sehari sebelum puasa, dia dah cakap yg dia "HAPPY'.. hehehe! Tahun ni utk pertama kali, dapat bawa Fawwaz solat sunat Syawal di masjid.

Hari Raya ke-2, family besar kami buat gathering untuk pertama kalinya.  Anak cucu cicit kepada nenek Hjh Siti Makiah berkumpul untuk bertahlil dan makan2 serta mendengar serba sedikit kisah hidup arwah nenek yang amat tabah tu.. Walau dulu nenek anak ketua kampung, hidupnya penuh berliku.  Dan atas kesedaran itulah, kami semua cuba menjaga tali silaturrahim dengan sebaiknya.  Jangan sampai berbalah dan sentiasa bersatu.  Almaklumlah, jika tidak, kesannya akan hinggap ke anak cucu atau keturunan kita.  Sememangnya waktu susah, orang memandang rendah.. dan bila senang, akan jadi sebaliknya.  Itu lumrah manusia..


Tahlil yg dikepalai oleh abang sepupu (ipar) yg sulung (menantu sulung nenek)...

Adik beradik, ipar dan anak saudara..

 Family saya (7 adik beradik sama ibu).. 

Sebenarnya masa kami duk sibuk di depan, seorang budak kecik tgh sakit perut.. Berulang ke tandas, tapi mak dia tak tau, ingatkan tidur je.. Mujur ada penyelamat yg biasa jadi back up nurse..  Sian dia.  Sudahnya orang pakai hensem2, dia pakai track bottom je sebab tak selesa..  Yg penting, buku tak lepas dari tangan  :D


No comments:

Post a Comment