Pages

Friday, November 30, 2012

Innalillah.. dan Kisah Tudung :)

Masa sibuk2 berkumpul untuk menyediakan hidangan tahlil, kakak saya yg sulung asyik memikirkan kemana lesapnya tudung yg baru dibelinya di pasar. Maklum, balik emergency, macam2 tertinggal. Kenalah beli lain. Sampai ke sudah tak jumpa walau dah digelidah merata-rata. Dahlah cuma bawa 1 tudung, katanya.

Petang terakhir sebelum masing2 nak balik ke KL esoknya, saya suruh kakak baca "innalillahi wainna ilaihi raajiun".. Macam yg saya buat masa kehilangan charger dulu. Saya kata, In shaa Allah boleh jumpa dengan tak semena2.. Dia pun tunduk berdoa.. Kata kakak banyak kali juga dia baca.

Esoknya, waktu saya datang semula ke rumah arwah bapa, dan hampir semua adik beradik termasuk kakak dah balik, mak (ibu tiri saya) beritahu tudung kakak dah jumpa. Wah! Terkejut juga saya..

Tadi saya telefon kakak dan saja2 tanya kisah sebenarnya.. Tudung tu dijumpai di dalam beg tangan yg dikendungnya ke sana ke mari (sebab kakak jadi 'Finance Mgr' masa hari2 tu). Jumpa masa di rumah makcik urut. Elok je dalam beg tu. Agak misteri bunyinya. Tapi takpelah, asal jumpa. Itulah hikmah ucapan "innalillah..".  Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment