Pages

Saturday, December 8, 2012

Kisah Perjalanan Semalam

Hari Rabu pagi saya, abe & Fawwaz bergerak ke Jitra dan sampai ke Bandar Darulaman lebih kurang pukul 2.30 petang. Lega dan seronok rasanya bila tengok rumah yg bakal saya duduki. Persekitaran yang nyaman, indah dan tenang. Walau padat dengan perumahan, sesekali melihat tasik dan gunung ganang serta bendang, memang melegakan. Best sangat!!

Rumah dah tentu kosong. Kami bawa benda2 basic untuk duduk 3 hari tu.. Fawwaz nampaknya yang paling teruja dengan rumah baru. Agaknya dia pun dah busan duk kat flat hehe. Tapi itu bukanlah rumah baru kami. Cuma untuk tinggal sementara je sampai rumah yang dirancang siap. Target dalam 7-8 bulan je nak duduk rumah sementara tu. Rumah baru pula baru nak bermula sekitar Januari. Yang saya mula nak kecut2 perut ialah kebimbangan jika tanah2 bersebelahan tidak dibina apa2 dan kosong saja macam yang abe duk sebut2. Mulalah cuak... Dahlah belakang masih hutan belantara..

Di Jitra, saya tengok banyak kemajuannya. Yang paling seronok dah tentu pasal makanan. Merata2 gerai orang Melayu. Tekak akak jadi kembang bila memikirkan kedai mamak.. Kah kah! Konon la kan.. padahal kat sini, hampir hari2 menjenguk Madina. Semalam dalam beria cari tempat breakfast, boleh lepas sampai ke Arau. Lepas tu yang ada nasi campur je walau pagi lagi. Ohhh... orang belah situ pagi2 makan nasi ye. Saya cakap kat abe, setahun kat sana nanti musti ada sikit gemuk.. hehehe!

Breakfast hari pertama di Periuk Mama.. sedap :)

Dinner malam kedua di Old Castle, Alor Star. Makan nasi Ayam Mandi (Arab). Malam pertama tu dinner dgn Char Kuew Tiaw yg banyak sangat orang menjualnya.. sedap jugak!

Breakfast nasi campoq di Arau, Perlis

Saya dah siap2 apply telefon dan internet. Tinggal sekolah tadika je.. Adalah pergi melawat 2 sekolah, tapi macam tak berkenan. Tiba2 datang cerewet mak ni. Dah Jumaat baru perasan kat belakang rumah pun ada tadika. Mungkin dah pindah nanti baru nak tengok.. Ayooo last minute la tuu. Moga2 dapat yang terbaik untuk Fawwaz ni. Kalau masa 5 tahun mak agak slow down, kali ni kena serius sikit sebab tinggal setahun je sebelum masuk sekolah betul.

Hari ni saya belajar balik dan drive sendiri dengan Fawwaz. Dekat 6 jam juga perjalanan sejauh lebih kurang 448km tu. Banyak juga pit stopnya. Tapi yang agak lama ialah di RnR Gunung Semanggol. Tu pun cuma kat Petronas je, beli jajan dan masuk toilet. Saya dah chop RnR ni sebab sesuai utk orang macam saya yg akan ke sana sini dengan sorang budak ni je. Pintu toilet di Petronas tu dekat dengan parking. Kalau perlu, boleh minta pekerja tengok2kan anak dalam kereta. Jangan lupa kunci kereta tu dan buka sikit tingkap untuk bernafas dan tengok kita.

Selain tu, adalah 2-3 lagi hentian sebelah kami singgah. Nak lap tangan lah, nak buka seluar dialah, nak buat susu, nak pasang laptop... macam2 lah kejaku di kala berhenti mahupun memandu. Maklumlah, mak takde gadget macam abi.. takdelah penyediaan game dalam perjalanan macam yg selalu abi suakan. Mujur jajan tu boleh buat ubat boring. Memang jarang belikan.. sesekali je esp bila berjalan jauh.

Syukur.. sampai juga ke rumah akhirnya tak sampai 6 jam. Tak taulah cepat ke lambat tu... hehe! Apa2pun akak looking forward nak pindah nanti. Terasa seronok pulak sebab mungkin environment tu. Kena dengan apa yg dicita-citakan. Cuma akak kena tabah, sabar, dll sebab baru nak settle di negeri orang. Kalau ada geng Jawa kat sana nanti, selain akak sepupuku yg dah nak patah balik ke Selangor pulak, mesti lagi best.. huhu!


No comments:

Post a Comment