Pages

Thursday, August 19, 2010

Cerita Bulan Ramadhan II

Aku baru je selesai memasak di dapur... mula-mula buat kuih Tiwul Gula Merah, adik beradik Puteri Ayu yg atasnya ada kelapa putih tu.. eksperimen tak berapa menarik sebab mungkin tak ikut resipi betul2..hihi! Lepas tu goreng karipap untuk jual... harini malas betul campur takde idea, aku hantar karipap je. Sikit pulak tu...buat syarat. Lepas tu otak duk fikir je apa nak buat lauk buka.. ayam masak halia kot.. Tiba2 cousin chat sesama dorang, ada yg sebut ayam paprik. Terus tukar menu, jadilah ayam paprik... Sayur pun tiru apa makcik aku masak, kobis goreng... aku tukar sikit, karot lebih + kobis.. adakaa..?

Seminggu ni aku ada sikit rajin + malas... dalam malas ada rajin. Kepala malas nak buat kuih nak jual, tapi masih rajin jual juga 2 jenis sehari... rajin juga nak buat dessert lain untuk family. Lepas tu hujung hari je aku jadi penat sangat2.. Macam semput pun ada... Kalau dari pukul 11 pagi sampai 530pm duk kat dapur je, memang harus penat. Mencuci peralatan dan mengemas dapur semula kepada asal memang sangat2 memenatkan. Dah aku jenis tak senang hati tengok benda berserabut... tapi kadang memang tak daya. Kemas camna pun tetap kelihatan serabut.

Dalam waktu yg sama, layan anak dan buat itu ini... Fawwaz lak tengak teruja dengan permainan golf kat komputer.. Dia baru jumpa game ni kat laptop aku setelah mem'browse' files kat situ... Masalahnya belum pandai sangat dan tak sabar, so sikit2 mama kena rescue bola golf tu.. huhuu! Makanya aku masak sambil main game... mana nak cepat siap. Kadang2 belum sampai waktu kena mandikan dia, dan macam2. Masuk je pukul 6 ptg aku macam dah takde tenaga langsung! Tu yang kadang jadi stress membawa kepada perut kembung.. sebu..

Sekarang ni aku nak kena cari formula me'maintain'kan tenaga.. Apasal cepat penat. Orang lain lagi multi tasking.. Nak kata faktor usia, ramai lagi kakak2 yg umur lagi jauh aku tgk maintain cergas.. atau aku tak cukup exercise, atau aku suka jalan laju2 dan bergerak je dalam rumah, atau aku banyak fikir, atau apa ye?

2 comments:

  1. ct, aku suka baca blog ko.
    kalau aku macam bosan je baca buku, aku baca blog ko.lepas tu nengok resipi ko buat.macam senang, tapi bila buat nape tak jadi?hehehehe.selalu 1st ttime jadi leaps tu, taknak jadi.lambat nya lagi nak berbuka.......sabo jela..tido...bangun..tak buka lagi..tido..bangun..tak buka lagi...tido..bangun...aaa baru boka posa..hehhee

    ReplyDelete
  2. hehe.. maddy, aku pun suka kalau ko baca.
    blog ni jelah tempat aku bercerita... ko cuba resipi apa yg jadi tak jadi tu? Aku kdg tulis resipi ikut ati je... yg sebenornya masak campak2 takde sukatan..hihii. Memasak dgn jiwa gitu..
    Ko puasa lama kan kat sana? Sabor je la ye... besar pahalanya Insyaallah.. :)

    ReplyDelete