Pages

Monday, October 15, 2012

LHDN dan AKU...

Mak kaloi... ooo mak kaloi.. di manakah mak kaloi?  Marilah dengar cerita ku yg gundah gulana ni... Dengar je, takyah cakap apa2.. Letihle takde sapa nak dengar bebelan ku.. Memang boring kalau ianya melibatkan uang! Sabor je lah yee... Dunia je ni!!

Agaknya dah lebih seminggu saya tak buka mail box kat bawah tu.  Selalunya buka kalau hujung2 bulan, nak tengok berapa banyak akak kena bayar bil.. Paling seram bil credit card laa.. Tapi cc ni kalau kita mengamalkan pembayaran maksimum atau bayar habis, tak jadi masalah pun...

Hari ni tergerak nak tengok.. ada surat penyata bank dan LHDN.  Wah.. LHDN?  Cepat2 akak buka.  Rupanya surat tunggakan 2009 yg kena dibayar dan kalau lambat selesai depa nak bawa ke mahkamah!  Potong mood daku di pagi hari.. Bukan apa, kesal sangat sebab kes lama.. Malas betul nak ungkit kisah lama.  Kali terakhir declare dan bayar tax 2007.  Dan saya tau pasal apa jadi macam tu...

Saya pernah buat deduction untuk perubatan ayah saya yg beribu lemon.. Biasalah, masa submit kan tak kepilkan apa2.. Kemudian dah lebih setahun (masa tu saya dah berhijrah ke Singapura), dapat surat suruh hantar bil sokongan.  Saya pulak buat kerja senang sebab masa tu huru-hara duk travel ngan baby je, jadi pos guna snail mail je.. Guna pos biasa.  Lepas tu agaknya lebih setahun juga, dia hantar surat lagi tanyakan bil..  Maka saya pun pergilah ke LHDN Shah Alam tempat fail saya.  Tetapi...

1)  Fail saya masa tu takde.. dorang hantar ke Ipoh untuk apa entah.  Nak scan kot... Pegawai yg saya rujuk pulak takde idea macamana nak selesaikan..  Tapi memang takde rekod penerimaan bil sokongan tu.. Agaknya terselit kat celah2 stor Pejabat Pos!!! (Dah aku fitnah PO lak.. hehe).  Dahlah masa antar tu original receipt!  Lepas tu pegawai tu suruh hubungi semula, kalau tak silap, bagi masa dia nak check

2)  Dah bagi masa, saya pun called... Pegawai tu pergi kursus pulak...  Gone case!  Saya pun malas... Lagi pulak dah semakin jauh merantaunya.  Kira2 masuk hari ni agaknya dah lebih 3 thn perkara ni berlalu

3)  Saya hairan, masa last buat declaration yg pakai sistem apa entah tu.. (jenuh nak ingat!), macam ada lebihan pembayaran melalui PCB... Tapi jawapannya HAMPEH!  Makcik pun jadi konfius... tapi sebab jenis malas nak fikir, biorkan je lahh...  Kalau itu hak makcik, haram jadinya buat mereka... Kalau bukan, makcik redha je laa..  Ehh!  Apa hukum kalau buat sistem yg mengelirukan macam tu ye?  Haa... sapa nak jawab dan tanggung!?

4)  Kenapalah ambik masa lama sangat nak buat tindakan susulan untuk sesuatu perkara.. Kan susah nak recall balik dari A ke Z.. Makcik dahlah semakin berusia.. Rambut dari hitam masa tu, dah makin memutih..  Takpelah, bersangka baik no... Sebab ramai sangat pelanggan, berjuta2 kes nak kena tengok...  Isk! Macam plastik pulak aku ni bila cakap gini...  Yang paling saya bengang bab nilah!  Saya tak suka nak cerita benda lama!!!

Apa2 pun benda macam ni akan berbalik kepada kita.  Maklumlahh... duit.  Walau RM1 pun tetap duit.. Kalau hantar guna pos biasa ke organisasi besar sebegitu, sendiri mau ingat.  Saya pernah hantar wang pos ke Celcom guna pos biasa dan tak masuk rekod pun pembayaran tu... Dah bertahun2 baru tau dan terusan jadi hutang.  Saya cuma ada salinan fotostat yg tak laku!  Samalah kes dengan LHDN ni.. Harap2 saya adalah buat salinan walau saya tak pasti sebenarnya.. esok baru nak check setelah kekesalan reda.  Sebab rasanya masa pos tu, saya tergesa2 sangat.. Dan selalunya bila kita cuai, masa tu lah masalah timbul.. Kalau kita buat salinan beratus2, OK je.. Itulah moralnya.

Nampaknya sehari dua ni kenalah merempit ke Shah Alam.. Sementara Fawwaz sekolah.. Penatlah!

No comments:

Post a Comment