Pages

Sunday, October 28, 2012

Rancang Perjalanan Mu..

Alhamdulillah.. lega! Masuk je waktu zohor dah sampai Anjung Hijau.  Tadi perjalanan lancar je. Kalau sangkut pun, takat manja2 je kat area Tg Karang.  Tak silap macam nak ada perhimpunan berunsurkan politik je tadi.  Mujor akak dah melepasinya.. Tapi agak bosan dan letih juga. Rasa macam nak tidur tapi bukanlah mengantuk sangat.  Mungkin sebab cuaca yg panas tadi.  Rasa letih lesu segala..

Kalau menyusuri jalan sepanjang S/Bernam ke KL melalui Ijok, kita akan melintasi beberapa gerai cendol.  Paling popular dan agak menonjol ialah Cendol Borhan antara Tg Karang dan Kuala Selangor, dan Cendol Bakar berdekatan Ijok.  Tak pasti nama lokasi sebenar walau dah berpuluh tahun menjadi laluanku huhu... Hari ni, di kedua2 gerai ni amatlah penuhnya.  Full house!  Walau saya hanya setakat menjeling, nampaklah deretan kereta dan kepala orang di tepi jalan dan dalam kawasan gerai.  Perghhh!! Memang pakcik kayo!  Cendol Borhan saya dah pernah rasa.  Cendol Bakar belum ada rezeki nak rasa.. Tapi saya rasalah, cendol mamak depan Anjung Hijau ni tetap menjadi pojaan hati mokcik!

Sekarang ni dengarnya jam sana sini.  Tadi Abe ku pun bagi message kereta merangkak di Ipoh.  Mmmm... itu pasal saya suka keluar rumah awal sedikit.  Selewat2nya saya akan keluar pukul 9.30 pagi.  Sejak bujang hingga beranak, sedari Fawwaz berumur 3-4 bulan saya sentiasa konsisten soal jadual perjalanan.  Semua urus sendiri, dari A ke Z. Itulah pentingnya disiplin!  Nanti jawabnya kalau dah duduk di Kedah, kenalah saya keluar sesudah subuh kalau nak balik ke Sabak Bernam.  Bukan takat jam je yg saya geruni, kalau keluar awal pagi badan masih segar, tenaga masih banyak.  Kalau dah panas memang tak tahan.. terutama mata ni. Belum lagi nak memikir penumpang kecik di belakang saya tu.  Sekejap kepala kat bawah, kejap kaki terjulur ke atas, kejap tinggi berdiri atas seat.. Masa kecik2 dulu, kekadang dia baring kat dashboard belakang tu. Maklum takde orang lain..

Esok kerja dorang ni kena harung jam lagi kan... stressnya!  Takpelah, nak buat macamana.  Semua dah mampu ada kereta.  Kaya tak kaya, dah jadi barang perlu.  Walau public transport banyak, masih tak cukup memenuhi permintaan dan kepuasan juga.  Tak boleh salahkan sesiapa.  Kita tak tau masalah mereka yg buat perancangan tu.. Tapi memang best kalau dapat merasai kemudahan awam yang bagus2 ni.  Saya sempat juga merasa di Singapura dan London.  Memang masa tu kita akan memikir kenapalah kat Malaysia tak macam tu.. huhuhuu!!  Apa2 pun syukur dan sabar... ;))

2 comments:

  1. but bila jadi warga India buat seketika..terus diri rasa bersyukur jadi rakyat Malaysia! hahaha.. bila time tukar RM ke rupee..rasa Alhamdulillah syukur..makcik kayo!! time tu je la.. hahaha..

    but bila pegi negara yang lebih maju..tengok segalanya teruja..tp bila tukar RM..makcik mampu pandang saja :(..kan kak.. nak beli apa2 pun kena kira2 congak dlm kepala

    ReplyDelete
  2. ya betulll.... gi negara maju, dapat makan nasi dah kira syukur ratus kali ganda.. Nak harap harga 5 hengget sepinggan mana ada.. :D

    ReplyDelete