Pages

Friday, November 8, 2013

Ibu & Doa

Seorang ibu mesti rajin berdoa untuk anak-anaknya.. Kerana doa ibu, InsyaAllah mustajab. Tetapi, untuk menjadikan mustajab tu, perlulah ada perhubungan antara kita dengan Allah...


Petang tadi, saya download surah Al Quran ke dalam tablet saya dan membiarkannya di atas meja makan. Saya pula sibuk di depan komputer ni. Fawwaz kebiasaanya tak tidur petang. Tapi mungkin disebabkan suasana hening dengan alunan bacaan Al Quran tu, dia pun lena. Memang setiap malam saya pasang bacaan Al Quran sebelum dia lena.

Bangun dari tidur, dia menangis. Macam hari tu lah.. tak tentu pasal meragam. Serba tak kena. Memang bagus kalau dia dapat tidur sekejap waktu petang supaya berehat mindanya dari memikirkan game ;)  Tapi itulah, menangis kalau bangun tak tentu gaya.

Puas memujuk tapi tak berkesan, malah semakin kuat jeritnya dengan mata yang pejam. Saya pun tinggalkan dia dan ambil wudhu. Lepas tu sapukan sikit air wudhu tu kat ubun2 dan muka dia. Saya pun sembahyang Asar dalam dia masih melalak2. Agak2 jiran jemuranku dengar la kot ye.. huhuhu!

Sebelum dapat buat sujud terakhir dia masuk ke bilik dan meletakkan kepalanya di sejadah. Terpaksa mak ni adjust2 supaya dapat sujud. Nak tahyat akhir tu pun ditarik-tariknya telekung mak. Assalamualaikum warahmatullah... toleh kiri kanan.. Alhamdulillah, selesai solat. Kalau dulu2 memang saya akan marah dia sungguh2. Tapi sekarang, saya akan fikir kalau marah, dia boleh absorb ke? Dapat pulak tengah menangis macam tu...

Saya pegang tangan dia... baca Al-Fatihah.. dan 3 kul. Hampir sebak. Hembuskan di muka. Baca doa khas untuk dia petang tadi dan meminta keampunan Allah atas apa yang saya terkurang dalam membesarkan anak. Tangisnya terhenti. Dia kata tadi, Fawwaz nanges... Fawwaz sad.. Bila ditanya kenapa sad? Takda jawapan. Terus dia berubah watak sebenar. Gembira.. melompat... berlari2. Macam takda apa-apa..

Begitulah keyakinan saya terhadap doa seorang ibu. Setiap kali terlintas di fikiran, setiap kali lepas solat, doa untuk anak sentiasa ada. Dulu ragamnya lebih teruk. Setiap kali buatkan susu, saya bacakan doa, selawat, Al Fatihah.. Walau kadang2 terlaju, tergesa2 atau terlupa.. Memang ada perubahannya. Pendekata, sebagai ibu jangan putus asa.. Selebihnya kita serahkan kepada Allah.

Dan tadi dia bertanyakan abinya... "Where's abi?". Agaknya terasa lama sungguh tak jumpa abi.
Saya pun google gambar Madinah... tunjuk kat dia gambar Masjid Nabawi. "Abi is here.. Madinah"
"Abi is masjid..."
OK fahamlah dia tu abi tiada di persekitaran... :)


No comments:

Post a Comment