Pages

Sunday, November 24, 2013

Speech Therapy 2

Hari ni punya appointment speech therapy di HSB sepatutnya pada pukul 11 pagi. Tapi mak ni saja test nasib dengan pergi lebih awal. Pukul 9 lebih dah sampai di kaunter. Hari ni juga nasib agak baik dengan mendapat tempat parking yang sewajarnya. Selalunya mak parking kereta dekat atas divider tu sebab sentiasa penuh sesak. Hari ni divider pun penuh semuanya. Syukur teramat bila sorang tu suruh mak follow dia dan keluarga yang dah nak keluar dari situ.. :D

Di kaunter, mula2 staf tu soal juga kenapa datang awal. Saya pun kata takpelah saya tunggu. Maksudnya, kalau dah appointment pukul 11, biarlah dalam group yang sama appointment tu kami the first. Letih kalau tunggu lama-lama melepasi waktu. Tapi rupanya dapat giliran awal juga... hehehe! Mujur awal, sesi Fawwaz belum habis, pegawai tu dah dipanggil doktor.

Fawwaz hari ni sangat bagus. Walau banyak yang dia tak respon seperti sepatutnya, mak ni tetap gembira dengan kelancaran sesi tadi. Yang nak kena brush up kali ni ialah skill 'cause & effect' dia. Sepatah2 dia jawab bila ditanya. Contohnya, ada 2 flash card yang menunjukkan satu perbuatan seperti bermain bola di dalam bilik. Effectnya pada kad kedua yang menunjukkan akibat bermain bola di dalam bilik, pasu bunga mak jatuh... :)

Dalam tu, mak sekali buat pemerhatian tentang tingkahlaku Fawwaz sewaktu terapi. Tahap fokusnya agak baik tadi. Boleh selesaikan 3 subjek (agaknya lah term ni... tak tau nak guna perkataan apa). Dia juga teruja nak belajar. Sesuai dengan teknik pembelajaran secara 1 to 1. Sangat berbeza dengan di rumah. Jadinya, environment sangat penting. Begitu juga tenaga pengajarnya. Saya fikir, kerjasama yg serupa juga diberi semasa OT. Jadi, duk tengah fikir ni.. samada sesuai atau tidak kalau nak hantar dia ke personal tusyen instead of masuk NASOM atau Akademi tu. Yang mak ni tak sempat2 lagi nak buat atau daftar.

Sebenarnya, sedih pun ada menerpa... Sebab, rasanya mak ni kembali ke situasi lama.. Kena lakukan sorang2... fikir sorang2... decide sorang2. Seperjalanan tapi tidak sekapal... Tiba2 rindu pada keluargaku di kampung sana...


No comments:

Post a Comment