Pages

Tuesday, November 12, 2013

Ujian Khas Untuk Fawwaz

Hari ni saya dapat message dari PPD pasal ujian pemilihan Fawwaz ke kelas pendidikan khas yang akan diadakan pada 17 November nanti. Tiba-tiba berdebar saya ni. Dahlah tarikh tu abinya barulah kat Jeddah kot, nak berlepas kemari. Mak ni kan cepat nervous sedari azalinya.

Mak pasrah je lah.. Ada rezeki, dapatlah.. Kalau takde, cari alternatif. Sekarang ni belum boleh nak buat keputusan selagi abi takde di depan mata. Maklumlah, abi kan PM kat rumah ni, merangkap Menteri Kewangan. Hari tu dah call NASOM. Pun ada waiting list. Harap2 sempatlah jenguk sebelum dia tutup 21 November tu.


Semalam sesi OT agak memberangsangkan sesi wrap up nya. Kata En Azmi, therapist tu Fawwaz dah melepasi stage yg basic dalam pyramid of learning tu. Sensory problem dah kurang atau takda. Social skill yang hari tu dia kata agak lemah tu pun dah bertambah baik. Yang kurang sikit ialah self confidence yang membuat dia teragak-agak untuk melakukan sesuatu. Cara memegang pensil pun dah baik, membuat saya sedikit terperanjat sebab dia belum pun pakai pencil grip yang saya belikan tu. Lepas ni baru naik lagi ke 3 perkara teratas.

Tiba-tiba saya rasa menarik pulak subjek OT ni. Tertanya-tanya dalam hati, apakah tajuk course yang kita kena ambil untuk jadi therapist ni. Ada unsur psikologi dan struktur tulang dan badan. Hahaha... sebenarnya mak tak tau nak mencari ayat yang tepat nak menggambarkannya. Ini mungkin untuk kanak-kanak yang ada sedikit 'gangguan' saraf.. Kalau yang normal, mungkin boleh terus melompat ke atas tanpa mengambil masa yang lama. Terus boleh fokus pada pembelajaran.

Saya rasa, perlu lagi membaca dan mendalami ilmu ini...



No comments:

Post a Comment