Pages

Thursday, May 16, 2013

Cerita Hari Guru

Selamat Hari Guru buat rakan2 ku dan semua guru di luar sana! Thank you for everything!!

Pagi ni di sekolah Fawwaz pun ada sambutan hari guru dari pagi hingga tengahari. Macam biasa Fawwaz yang bersemangat nak ke sekolah sebelum tidur, bila bangun terus cakap 'no skolah!'. Namun berjaya juga mak ni bawa dia ke sekolah on time.. Cuma, bila tengok ada kawan2 macam nak beraya pakai baju melayu, dia pun teragak2 nak melangkah ke kawasan sekolah. Puas juga memujuk dan lega bila dapat tinggalkan dia.

Maka mak ni pun teruskan perjalanan ke Padang Sera untuk buat delivery ke sebuah sekolah rendah. Tak dapat juga jumpa empunya kek sebab sibuk dengan upacara kot. Wahh.. meriah kan. Sana sini guru meraikan dan diraikan. Kek tu dipesan oleh seorang anak kepada ibunya lah tu.. Alhamdulillah.

Balik dari buat delivery dan meronda2 di kedai tiles dan perkakasan rumah, sampai rumah pula buat tugas selanjutnya... Tiba2 dapat message pasal anak yang sorang tu. Menangis dan sedang ditenangkan. Mak pun sebenarnya tenang walau dapat membayangkan gaya dia menangis dan meronta tu. Mesti ada yang tak kena kalau dia buat perangai kat sekolah. Tapi sebab takde berita selanjutnya dari cikgu, mak anggap OKlah semua tu. Cuma abi nya je yang risau. Nak juga pergi tengok. Terpaksa mak ni ikut. Cikgu pula tak dapat dihubungi. Rasa nak bergaduh je dengan abi yang berkeras nak tunggu, walau dah tengok anak tu dari jauh elok je beratur... Adohhh... macam tu lah.

Mujurle dapat juga jumpa cikgu lain dari pagar tu. Dapat cerita sebenar.. Yelah, bukan semua orang faham kerenah anak yang satu tu. Dia tak boleh dipaksa. Tapi dia akan ikut sendiri kalau kawan2 buat. Kalau kita arah dia macam2, memang dia akan buat hal. Mengarahnya kena ada teknik yang hanya orang tertentu tau... yg dah biasa dengan dia.. hehehe! Maaflah cikgu ye... sabor je lah cikgu ye. Kadang2 mak yang hari2 mengadap dia ni pun tak berjaya.  Entahlah... memang nak jadi ujian Tuhan buat kita. Dan kuncinya ialah SABAR dan DOA yang berpanjangan.


No comments:

Post a Comment