Pages

Saturday, May 4, 2013

Muscle Tension dan Ujian Hari Ini..

Sejak awal pagi akak mengalami muscle tension yakni sakit kat urat leher ni haa.. Tak boleh menoleh sangat. Tunduk pun sakit. Sapu yoko yoko pun tak reda. Letak pulak salonpas yg entah dah expired tu. Duk terbayang tukang urut je ni... Sedapnya kena urut. Walau dah lama teringin, tapi tak jugak2 panggil. Memang agak lemau di situ...

Hari ni juga penuh cabaran terutama bila masuk maghrib. Anak bujang yg sorang ni lah.. Sebab dah berhari2 tahan diri dari buang air besar (habit), maka hari ni perutnya tak sedap la kot. Dah simpan banyak toksin dan berangin. Dia kata sakit perut. Makan pun x berapa selera. Dapat minum susu, terus muntah.. Nasib baik sempat masuk toilet. Seharian buka pakai seluar. Tak selesa perut sambil menahan.. Puas dah mak membebel marah. Klimaks nya, maghrib tadi adalah 4 kali kot mak ni terpaksa batalkan air sembahyang sebab kejap2 dia masuk toilet. Tercicir kat tangga pulak. Dah nak pakai telekung pun buka balik.. Nak menangis saya. Mujur sempat juga solat. Tapi rasa tangan nak kembang duk main air je.

Bukan banyak dan selalu pun tercabar kesabaran ni. Kadang2 je... Maknanya Allah tak bagi kita leka. Ingat boleh senang lenang dengan anak satu je? Orang anak 5 pun tak tentu rasa pengalaman kita. Sekurang2nya, dialah yang menggembirakan hidup di sepanjang waktu. Anak inilah yang banyak mengajar saya erti sabar, rindu dan perasaan sebenar ibu. Sejujurnya, saya sendiri pun bukanlah anak yg baik terhadap ibu sebab tak rasa dibesarkan ibu. Sedarnya saya tatkala malam diwaktu kecil2 dulu ialah nenek, datuk dan pakcik makcik yang tidur sekali dalam satu kelambu yang panjang. Kadang digendong menggunakan kain lepas berwarna merah jambu di belakang nenek, takpun salah seorang makcik. Saya dah mula ingat tu. Tapi, bila ada anak ni, saya tak salahkan mak saya, malah semakin mengasihi dia. Kerana, setiap ibu pasti menyayangi anak2nya. Cuma, mungkin keadaan yang tak mengizinkan untuk menzahirkannya.

Eh.. tetiba lak akak nak emosi. Sebenarnya terasa bersalah kerana memarahi Fawwaz tadi sambil hati rasa nak menangis. Istighfar istighfar... jangan kata2 buruk mak menjadi doa buat anak yang suci ini.

hasil lukisan Fawwaz siang tadi... :D


No comments:

Post a Comment