Pages

Monday, October 7, 2013

Anak Syurgaku - Mencari Sekolah Baru



Pagi ni mak melawat ke sebuah sekolah yang ada menyediakan program pendidikan khas. Di Jitra ni, katanya cuma ada 2 sekolah yang menyediakan program tu. Yang tadi saya pergi ialah SK Sultan Ahmad Tajuddin. Ada lagi satu tak silap namanya Paya Kemunting.

Pihak pejabat kata saya kena pergi ke PPD dulu. Kemudian baru pihak PPD akan membuat penempatan. Saya terkebil2 depan kakak tu memikirkan di mana pejabat PPD Jitra ni. Ohhh... rupanya senang je tempat tu. Berdepan dengan kedai bakeri yang saban minggu saya lawati. Hehe!

Saya pun ke PPD. Jumpa pegawai yang saya lupa nak tanya nama apalagi menjeling name tag nya. I kan pemalu.... hihihi! Mujur dah siap2 fotostat borang pengesahan tu. Sebab yang salinan sepatutnya untuk PPD dah terbagi kat cikgu haritu. Terus submit borang tu kat PPD sambil menyatakan kalau boleh nak sekolah SKSAT yang lebih dekat dari tempat kami. SKSAT tu sama dengan singkatan nama sekolah kebangsaan waktu mak kecik2 dulu - SK Sg Air Tawar. Tapi sekarang dah tukar ke nama Sri Mawar.

Setakat ni proses akan jadi seperti ni. Dah mak pun dah brief cikgu Mazlan untuk pengetahuan am..:D

1. Pengesahan masalah kanak2 oleh psikiatris. Sepatutnya ada 4 salinan.
2. Serahkan 1 salinan kepada Pentadbiran Pelajaran Daerah (PPD) untuk penempatan. PPD akan tentukan sekolah yang bersesuaian
3. PPD akan panggil untuk sesi temuduga ibubapa dan murid.

Selepas itu belum pasti. Mungkin pengesahan PPD dan arahan ke sekolah mana.

Esok, saya nak ke Jabatan Kebajikan Masyarakat pula. Nak bertanyakan apa sepatutnya dibuat. Sangat perlukah pendaftaran OKU tu. Bila memandang Fawwaz dari tempat mak duduk ni, rasa sedih pun ada. Budaknya macam normal, macam charming, speaking American... rupanya eligible untuk OKU. Namun kasih sayang mak ni bertambah2. Sekarang ni sikit2 memang kena peluk dia. Dia pulak pantang kena itu ini, beria kata sakit. Dah kerjanya terkinja-kinja je... hehehe!

Satu lagi yang buat saya semangat bila menyertai group Autisme Malaysia (AM). Para ibubapa di situ amat seronok dan bangga bercerita tentang anak2 syurga ni. Baru tau, banyak benda dorang ni sama dari segi tingkah laku. Banyak benda dikongsi. Alhamdulillah... Fawwaz dan umi tidak keseorangan.


No comments:

Post a Comment