Pages

Wednesday, October 30, 2013

Oh Fawwaz...


Agak berdebar tengahari tadi masa menjemput Fawwaz di sekolah. Kebiasaannya dia akan berlegar-legar di dalam kelas berdekatan mejanya. Tapi tadi saya tak nampak pula kelibat dia dalam kelas. Cikgu tengah sibuk menguruskan murid-murid yang menaiki van. Kawan-kawannya pun sama tercari2. "Fawwaz tak ada...".

Mak ni mulalah cuak. Cari ke belakang kelas tak ada. Tapi kasutnya masih ada di depan kelas. Cikgu pulak tanya kat saya "kasutnya ada?"..  

Takkan sekelip mata cikgu urus kawan-kawan, Fawwaz boleh hilangkan diri? Persoalan ini masih bermain di fikiran sampai saat ini. Tapi saya tak mau bising. Cerita di sini sajalah... Lagipun petang tadi saya sibuk dengan kek.

Kami mencari pula dalam tandas. Cikgu jumpa di tandas lelaki. Saya pun masuk ke situ dan dia ada di dalam tandas pertama. Pintunya ditutup. Bila mak ni buka, dia tengah berdiri dalam keadaan seluar yang basah. Tandas yang kotor tu pun dia dah tak kisah nak duduk. Tak berkasut dan hanya bersetokin. Semua basah. Dia tak mau keluar dari situ dan entah apa yang cuba dicakapkan. Duk sebut box.. box.

Cikgu bagi seluar bersih kalau dia nak salin. Tapi tak guna pun sebab saya berjaya pujuk dia keluar. Pakaikan kasut, dan angkat keluar dari situ. 

Bila dah nak masuk kereta saya tanya "Fawwaz kencing kat seluar ke?"
"Yes.." jawabnya. Tapi lepas tu entah apa yang nak disampaikan bila mak tanya itu ini.

Ini adalah pertama kali Fawwaz terkencing dalam seluar di sekolah. Tetap menjadi persoalan di benak fikiran, sejak pukul berapa dia dalam keadaan yang macam tu di dalam tandas. Sebabnya, bila sampai di rumah dan buka stokinnya, naik pucat kaki tu. Macam dah basah lama... Kesiannya. Tapi tak hancing pula. Atau mungkin dia cuba mencuci guna paip tu tapi terlebih press.

Kalau kawan-kawan lain semua dah pandai ke tandas sendiri. Tak pastilah mereka mencucinya ke tidak. Tapi tak perlukan bantuan pun. Nak ke tandas sarung selipar yang disediakan. Fawwaz mungkin belum sampai tahap tu. Atau mungkin mak ni terlalu menjaga kebersihan dia membuat dia tak yakin nak buat sendiri. Yelah, kadang di rumah tu memang mak selalu suruh cuba basuh sendiri. Tapi selalu juga bimbang dia tak cuci bersih dan bawa najis merata-rata.

Apa-apa pun, pengajaran hari ni, mak kena rajin-rajin latih Fawwaz. Cikgu kena alert kalau budak-budak lama menghilang. Tadi masa baru mencari, mak ni mula nak fikir bukan-bukan. Tapi belum sampai tahap pucat muka. Ni kalau cerita kat Abi, mesti dia suruh siasat. Sabar jelah.. Tinggal 2 minggu je lagi di situ.. 

Harapan mak, semoga Fawwaz semakin petah berbicara... dan mampu meluahkan perasaan melalui kata-kata. Ya Allah, semoga esok semakin cerah buat kami... Amin.


No comments:

Post a Comment