Pages

Monday, October 21, 2013

Phobia Fawwaz

Hari ni Fawwaz cuti lagi. Sebab dia tak dapat nak ikut rombongan ke muzium padi & taman sains tu. Asalnya mak macam nak beri, tapi memandangkan ada percampuran dengan murid-murid tahun 1 dan 4, rasa kurang yakin pula. Cikgu pun cadangkan Fawwaz tak pergi. Kalau setakat murid-murid Pra memang mak bagi pergi. Tahun lepas masa di Kasyiful Ulum pun banyak kali Fawwaz ikut rombongan.. Seronok dia naik bas. Pergi majlis Maulidurrasul di Masjid Wilayah, sukan KU seluruh Wilayah dan ke kilang coklat dan aiskrim. Memang dia seronok sangat. Tapi apakan daya, takde rezeki untuk jalan-jalan dengan kawan-kawan dan cikgu tahun ni..

Bila bercampur dengan kanak-kanak yang tak biasa dengannya, terutama yang nampak lebih muda atau baby, Fawwaz boleh menjadi pasif atau ketakutan. Apatah lagi kalau nampak kanak-kanak yang aktif. Macam tadi, saya bawa dia ke pasaraya. Dari ceria, tiba-tiba dia macam ketakutan dan menyorok di sebalik rak-rak barang. Rupa-rupanya ada infant yang sedang dikendong oleh bapanya. Itu pun dia boleh ketakutan sangat. Keluarga tu pulak agak lambat nak berlalu selepas selesai membayar dan duk berlegar-legar kat depan tu. Terpaksa kami tukar haluan sebab Fawwaz dah buat muka cuak.

Kalau gitu gayanya memang susah sikit nak keluar ke mana-mana. Ikutkan dia dah OK sekarang ni berbanding dulu. Mudah diajak keluar. Cuma kalau terserempak dengan golongan macam di atas tu la datang problem nya. Dia akan ubah haluan serta-merta. Lately, banyak pulak cuti sekolah. Jadi, mak kena diam-diam duduk rumah dan buat aktiviti lain. Sebenarnya ada je yang patut dibuat. Mood je tak datang2. Mood sekarang nak mencari langsir yang menepati citarasa. Lepas tu nak cari mesin jahit kecik untuk repair apa yang patut. Nak cari bahan terapi Fawwaz. Nak settle persekolahan dia. Semua tak terbuat lagi.

Harap-harap sebelum abe balik adalah yang beres sikit. Idokle teman kena perli nanti..huhu!


No comments:

Post a Comment