Pages

Wednesday, October 9, 2013

Pendaftaran OKU di JKM

Hari ni aktiviti siap sekerat je.. Tapi yang penting dapat buat sedikit untuk Fawwaz. Untuk mak pulak, sempat pergi ke dua buah kedai bakeri di Jitra dan Alor Star.

Setelah gagal mencari semalam, hari ni saya teruskan misi mencari pejabat JKM di Jitra ni. Rupanya semalam dua kali saya lalu di situ, pergi dan balik. Saya duk meninjau di sebelah kiri, padahal pejabat di sebelah kanan. Gitulah.

Setelah mengemukakan pertanyaan, maka pegawai-pegawai tu (ada 2 orang) memberi penerangan dengan jelas. Memang ada peruntukan OKU untuk kanak-kanak autisme. Bentuk kemudahan itu akan disenaraikan selepas pendaftaran siap. Tadi saya diberikan satu borang yang perlu diserahkan semula dalam 3 salinan. Borang perlu disahkan doktor perubatan dan disertakan gambar serta salinan CD gambar.

Saya kira adalah hak Fawwaz untuk didaftarkan. Mungkin tidak enak dan agak sedih melihat anak yang cerdik dan comel ni dikategorikan OKU. Tetapi keahlian itu adalah untuk masa depannya. Supaya dia mendapat apa yang sepatutnya dari segi pendidikan dan lain-lain, dalam situasi kesedaran pihak kerajaan yang semakin meningkat terhadap anak-anak autisme. Inilah juga yang saya sembangkan bersama Cikgu Mazlan tadi.

Membaca status dan komen ibu-ibu di group AM tadi, baru saya tersedar yang saya tak pernah mengajar Fawwaz cara menggunting kertas.. Sebab ia akan menjadi salah satu aktiviti semasa sesi temuduga nanti. Saya juga terbiasa menjirus dan membersihkan Fawwaz selepas dia buang air. Katanya, toilet training adalah juga diambil kira dalam pemilihan pelajar nanti. Malah memakaikan seluar kasual yang berzip dan berbutang pun saya buatkan. Kalau seluar bergetah tu memang dia pakai sendiri. Selepas ni, saya kenalah suruh dia buat sendiri. Barulah up sikit kebolehan Fawwaz... hehe!

Cuma walau Fawwaz kekurangan dalam soal pengurusan diri di dalam toilet, setakat ni dia belum pernah terkecing atau berak di sekolah. Sejak umur 5 tahun, segalanya terkawal lagi. Sebenarnya faktor tempat pun mungkin memainkan peranan. Melainkan terpaksa, dia tak akan membuang air selain di rumah atau di tempat yang difikirkannya bersih atau selesa. Kalau pun bersih, kadang-kadang dia tak mau atas alasan yang mak ni pun tak pasti... huhuhu!


No comments:

Post a Comment