Pages

Saturday, October 5, 2013

Anak Syurgaku - Pengalaman Baru Buat Semua

Hari ni Sabtu, Fawwaz kena pergi ke sekolah. Sekolah Ganti. Nanti raya haji, dapatlah cuti lebih sikit. Boleh balik kampung dan menggembirakan sikit para embah (nenek dan datuk) di kampung tu. Sejak kami duduk di Kedah, volume balik kampung tu amat kurang dan amat dirasakan oleh semua. Dulu paling2, setiap 3 minggu atau sebulan sekali. Masa tinggal di Singapore dan Bahrain lagi best, berminggu2 kalau balik kampung.



Hari Khamis lepas, sempat bersembang kejap dengan Cikgu Mazlan pasal borang. Hari tu ada serahkan semula borang pengesahan doktor kepada sekolah dan masing-masing sebenarnya tak tau langkah seterusnya. Cikgu kata, seorang guru (tak ingat jawatannya) akan cuba mencari maklumat. Hikmah di sebalik kejadian..

Kelas pra di SKDH ni baru pertama kali diwujudkan di situ. Fawwaz adalah antara pioneer students. Bermula je program ni, ada pulak murid macam Fawwaz... hehe! Sebelum ni pun mungkin di keseluruhan sekolah belum ada kes seperti Fawwaz. Murid autis. Jadinya, Fawwaz mencipta 'case study' untuk semua pihak. Keluarga sendiri dan guru2 di sekolah (mungkin termasuk pentadbiran). Harapan saya, selepas ini akan lebih mudah bagi pihak sekolah untuk mengesan lebih awal 'abnormality' seseorang murid. Juga tahu apa langkah sewajarnya.

Sekolah sedang di dalam pelan untuk mewujudkan kelas khas. Tak pasti bila. Tapi kalau tahun depan pun, saya kira akan tetap mencari sekolah lain yang lebih 'established' kelas khasnya. Sebab tak mahu menjadikan Fawwaz sebagai bahan ujikaji lagi. Terlalu banyak di dalam kepala ni nak buat untuk Fawwaz dalam masa terdekat. InsyaAllah, bila abe dah selamat berangkat ke Tanah Suci nanti, saya akan tumpukan fokus sepenuh kepada usaha penyembuhan atau yang hampir semakna.

Apa yang perlu dibuat?
- Cari bahan mengajar
- Rangsangan yang lebih sistematik
- Kurangkan game dan penggunaan komputer
- Mendaftar kepada persatuan
- Mencari kelas dan sekolah yang bersesuaian
- Perbaiki pemakanan
- Tingkatkan kasih sayang
- Yang paling penting, tingkatkan penghambaan kepada Allah SWT... tambahkan zikir dan solat

Inilah juga yang bakal menjadi azam di tahun baru.

Hidup perlu sentiasa POSITIF.


No comments:

Post a Comment