Pages

Saturday, March 23, 2013

Better Late Than Never..

Hari ni selain memujuk Fawwaz untuk keluar tetapi tak berjaya, saya berusaha juga memujuk dia untuk belajar. Terutamanya, menyiapkan kerja2 sekolah yang dibekalkan cikgu sebelum cuti. Pun puas pujuk, tapi tak berjaya.. Bukan saja tak mau buat, boleh naik marah dia kalau tunjukkan benda tu..

Takpelah, mak tangguhkan ke esok pulak. Tapi hari ni adalah jugak progress untuk pembelajaran yang lain2.. Antaranya, menghafal hari2 dalam English dan Melayu, membaca huruf dan sebutan alif - tha, melukis dan mengeja perkataan "dinasour",  memperbaiki cara memegang pensil dan hafazan. Paling saya seronok, dia dah nak hafal surah Al-Fatihah dan An-Naas. Walau pelat tapi sekurang2 bunyinya dah hampir dekat. Sepatutnya saya dah ajar lama dulu. Tapi sebab dia belum faham, belum juga pandai bercakap dan pelat, saya diamkan dulu. Menanti waktunya tiba dengan penuh harapan... Lagi pulak, dia langsung tak boleh diajak membaca iqra'. Akan menimbulkan pertengkaran kerana dia yg akan lead kita, bukan sebaliknya.

Bila berbual dengan makcik Ika saya yg memiliki tadika sendiri dan adik saya Nazuwa yang memiliki anak hampir serupa masalahnya, saya diberikan idea. Teruskan saja dengan hafazan sementara dia boleh diajar iqra'. Memang ada masa dia mau, ada masa mengada2 terjerit2 baca, ada masa dia tunggu kita tanya nak baca ke tidak dengan muka baik dan ada masa tak mau langsung. Kita kenalah sabar melayan kerenah tu.. InsyaAllah ada  perkembangan positif nampaknya. Biar pelat, mungkin maknanya lari, tapi kita usahakan sampai elok. Kalau dengar kawan2nya membaca surah2 lazim di sekolah, memang terasa sejuk hati. Dan kita pun teringin anak kita macam tu. Tapi kan anak2 kita ni tak sama... Allah uji mak dia sekali supaya lebihkan usaha. Maknya dulu darjah 2 dah khatam Quran, harap2 masih ada harapan untuk si anak menyamai rekod mak... :)


Selain asyik dengan game sampai saya diam2 switch off modem kat atas, dia jugak tak jemu2 melukis gambar dinasour hari ni. Kat white board, doodle board dan drawing block... semua dinasour. Macam rasa nak muntah pun ada bila ulang2 tengok itu je... hahaha! Anak... oh... anak. 


No comments:

Post a Comment