Pages

Monday, March 25, 2013

Peluklah Anak Itu..

Waktu tidurnya dah lama berlalu. Matanya pun dah semakin layu. Mulut mula menguap. Tapi dikuatkan semangat untuk berjaga demi 'game'. Kebiasaannya tidaklah begitu. Kebiasannya, walau ditahan juga ngantuk tu, dia akan segera menyerahkan komputer ini pada maknya dan menyambung dengan lukisan-lukisan 'artistik' sebelum lena dengan sendirinya.

Malam ini dia cuba nak menguji mak. Yang hairannya, walau mak dah 'switch off' talian internet (modem), game tu tetap berjalan seperti biasa. Walau itu game online. Maka mak ni terpaksa berkeras. Padam terus dari komputer. Tutup komputer. Maka bermulalah sesi soal jawab, tangisan syahdu, aksi2 merajuk... jua keluar masuk bilik, tutup buka lampu dan TV... ahhh! macam-macam pulak.. Tangisan semakin kuat memecah keheningan malam yang memang saban harinya sunyi sepi.. Mulut asyik meratapi game yang dah dipadam. Hati mak mula dirasuk perasaan geram dan angin satu badan.. Kalau tak kenang jiran tetangga yang tengah aman, memang dah berkumandang suara soprano mak.

Tapi, dalam menangani situasi begini, memang kita tak boleh ikut perasaan. Sebenarnya ada sedikit ego mak yang tak mahu mengalah. Perlahan-lahan turunkan ego itu. Dekati anak yang tengah kesedihan dan tidak faham perasaan bimbang mak ni. Bimbang anak akan terusan leka dengan game. Padahal salah mak bapak yang membiarkan hal itu berlaku selamakini.

Peluk anak yang tersedu-sedan sambil memeluk bantal itu. Gosok-gosok badan, tangan, kakinya.. Berselawat ke atas Nabi. Bacakan Al-Fatihah dan ayat 3 Qul. Bacakan surah Insyirah. Anak yang sememangnya sudah mengantuk itu semakin perlahan sedunya. Zikir Subhanallah, Alhamdulillah, wala ila haillallah, Allahuakbar.. dan akhirnya dia lena. Semoga nyenyak sehingga esok pagi dikesejukan hawa dingin yang menjadi peneman malam. Cuaca panas yang sedang melanda juga kadangkala mempengaruhi emosi kita. 

Semoga esok ku mampu bertegas soal game komputer ni. Walau pembelajaran serba santai masih boleh dijalankan hari ini dan prestasinya semakin baik, game itu boleh memberi cas-cas negatif jika tanpa kawalan bijak. Soalnya, inilah situasi yang si anak saksikan saban hari, sedari dalam perut, hingga kini. Melihat aktiviti ibubapa yang mencari rezeki dengan internet. Astaghfirullah.. 


No comments:

Post a Comment