Pages

Wednesday, March 6, 2013

Tugas Ibu...

Alhamdulillah... Saya ingin melahirkan rasa syukur kerana diberi peluang olehNya untuk masih bernafas pada pagi yang indah ini. Saya juga bersyukur kerana berjaya menghantar anak bujang yg seorang tu ke sekolah. Malam tadi tidurnya terganggu hampir 2 jam.. Bermula waktu saya baru je bersiap nak tidur. Sekejap lelap, sekejap bangun, berjalan, menangis.. Tak tahu apa yg mengganggunya. Maknya pula mula2 mati akal. Mula2 layan mata yang mengantuk ni. Lama2 mendapat kesegaran, bertanya kenapa? Fawwaz sakit ke? Dan dia dalam mamai juga menjawab "sakit...". Tapi tak tau part mana yang sakit tu.

Bila dah macam tu kita kena 'act' macam jururawat dan doktor. Saya pun mengusap2 perutnya dengan mulut yang tak henti2 berdoa, berselawat.. Nampak dia lega sikit. Saya sapukan minyak Mestika yang sentiasa ada berdekatan tempat tidur. Sapu di belakang dan perut. Saya jarang sapu perutnya dengan minyak angin dan yg seumpama, kerana saya rasa tak berapa elok. Tapi bila terdesak, saya buat juga. Cuma, hanya dengan minyak2 tertentu sahaja. Usapan tangan ibu tu yg paling penting..

Selepas tu, nampak dia tenang dan tidur lena. Tapi tak lama kemudian bangun menangis lagi.. Maka saya bangun, tutup kipas yang ligat berputar. Saya 'switch on' aircond pula. Saya tengok jam, dah lebih pukul 2... Saya memang lebih gemar tidur dengan kipas berbanding aircond sebab saya tak berapa tahan sejuk. Alhamdulillah, Fawwaz terus lena hingga ke pagi selepas itu. Saya sangka dia tak sihat dan tak kejutkan dia untuk ke sekolah. Rupanya dia bangun sendiri dan segar seperti biasa dan minum susu. Walau tak sempat menjamah rotinya, dan cakap tak mau sekolah, saya berjaya hantar dia sampai di depan pintu kelas.

Adakala kita terpaksa menghadapi saat2 sukar dan cemas sendirian. Kala suami ada, semuanya lancar dan tenang. Tak ada apa2 berlaku. Kala dia tiada, macam2 kejadian untuk diselesaikan. Oleh itu, hidup kena sentiasa bersiap sedia untuk sebarang ujian yang tidak terduga. Kadang suami ada juga, tapi mak tetap kena lakukan sendirian sebab mak yg lebih tau... hehehe!

ALLAH selamatkan pejuang kita..

ihsan google

Apa2 pun, saya sedang cuba mendalami hati ibu2 yang anak2 mereka sedang berjuang di Lahat Datu dan juga negara2 lain yg sedang bergolak. Saya turut merasa tempias keresahan itu bila adik sepupu yg kecil2nya dulu sering bersama saya turut berjuang di sana. Di satu malam, saya sampai sukar untuk lena memikirkan situasi dia. Apatah lagi makcik saya tu.. Ia satu ujian. Namun hikmah kejadian, rakyat Malaysia semakin patriotik dan bersatu mendoakan mereka. Sayangnya, ada juga yang semakin mengarah kepada perpecahan. Kala hati keresahan inilah, muncul pelbagai cerita dari pelbagai sudut. Tak tahu mana yg betul...

Saya fikir, hati kita2 ni semakin rosak dalam menggali kebenaran. Dalam mereka konon2 menegakkan dan memperjuangkan kebenaran, lihatlah cara mereka berbahasa... Harap2 tidak menjadi cara pertuturan seluruh keturunan. Marilah kita ajar anak2 kita supaya lebih bersopan dalam segala aspek supaya generasi akan datang juga begitu.. Ya Allah, kuatkanlah iltizam ku ini.. Aku juga sering melakukan kesilapan.


No comments:

Post a Comment