Pages

Sunday, March 10, 2013

Sabah Untuk Rakyat Sabah


Banyak sangat fakta yang dibentangkan di dunia siber ni tentang Sabah. Semua orang dah nak jadi pakar sejarah. Segala2nya tentang Sabah digali, dikorek... Dulu saya belajar Sejarah setakat tingkatan 3 saja. Walau saya selalu mendapat markah tinggi dalam matapelajaran itu, saya pun tak ingat sejarah tentang Sabah ni. Sehinggalah saya membaca satu persatu apa yang dibentangkan oleh mereka2 di internet dan terutamanya di Facebook.

Saya berpendapat, kita melihat isu yang berlaku sekarang ini adalah bergantung kepada apa yang kita baca dan fikirkan. Di mana kedudukan kita? Fahaman politik yang kita 'anuti' sekarang amat memberi kesan kepada pemikiran kita. Ada antara kita yang sangat patriotik. Ada juga yang tetap nak menyalahkan orang itu, orang ini... Itu adalah hak pemikiran masing-masing. Memang rambut kita sama hitam (atau ada juga yg berwarna-warni malah beruban), kulit kita dan rias wajah juga tak jauh beza.. Tapi isi hati kita mungkin tidak sama.

Waktu ini saya suka untuk meletakkan diri sebagai rakyat Sabah. Andai negeri di mana kita tinggal dan menghirup udara ini nanti tiba-tiba beralih tangan, apakah kita mahu? Kita telah menikmati segala2nya, mengharungi suka duka atas naungan sebuah negara bernama Malaysia, tiba2 kita nak jadi negara yg lain.. di bawah pentadbiran Sulu atau Filipina? Tak payah nak fikirkan lebih jauh, tapi secara logik akal, situasi akan menjadi sangat rumit. Tapi tak tahulah kalau ada rakyat di Sabah sendiri sukakan keadaan itu... it's your own choice.

Andai kita memakai topi pemerintah, juga topi ATM atau PDRM yg sedang berjuang kini, kita pasti akan melakukan sedaya upaya untuk mempertahankan kedaulatan negeri ini. Melainkan kita memilih untuk memakai topi pengkhianat atau bahasa kasarnya barua. Hargailah usaha ini wahai saudara2 ku. Mungkin anda rasa tertindas, diketepikan selama kini berbanding kami yang di Semenanjung. Tetapi, lihatlah apa yang sedang berlaku.. Andai tidak berjaya dibenteras, kerosakan itu akan membawa kesan jangkapanjang. Keamanan itu nilainya lebih dari segala macam kekayaan. Andai ia hilang, belum tentu kita mendapatkan kembali sehinggalah "bulan dan matahari sudah tidak muncul lagi...".

Pray for Malaysia, Sabah, Lahat Datu, the security & armed forces and all rakyat. BIAR PUTIH TULANG JANGAN PUTIH MATA..


No comments:

Post a Comment