Pages

Friday, March 1, 2013

Membina Hati Bahagia

Tiba2 pagi saya terjumpa semula buku tulisan Dr Tuah ni. Buku ni saya baca sewaktu hati dalam dilema suatu ketika dahulu. Saya cuma letakkan buku tu di atas meja. Dan takdelah niat nak baca semula. Cuma mana tau, boleh dijadikan bahan tulisan. Tiba2 pula berangan nak jadi penulis... kannn.

Bahagia itu adalah keinginan setiap manusia. Tapi boleh tak kita dapat macam tu saja? Jawapan adalah terletak pada diri masing2. Saya pernah tulis yang bahagia itu kita sendiri yang tentukan, bukan orang lain. Kalau kita harap orang lain yang membahagiakan kita, waima suami dan anak2, memang susah la...

Ada orang 'kelihatan' bahagia dengan harta melimpah ruah atau pencapaian yang di tahap tertinggi. Ada juga yg 'kelihatan' bahagia dengan hidup serba kekurangan. Saya tulis 'KELIHATAN' sebab kita pun tak tahu apa sebenarnya isi hati dan keluhan mereka. Ada yang memang 'genuine' dan ada yang 'pretend'.

Saya sendiri tidak tahu erti sebenar bahagia itu. Tidak terlalu mencari. Saya memilih untuk tidak berfikir keterlaluan tentang kehidupan. Laluinya dengan seadanya dan cuba untuk tidak berkeluh kesah. Yang penting, lalui hari2 dengan positif dan kegembiraan. Lakukan perkara2 yang menyeronokkan. Masak, menjahit, tengok TV, makan?? Apa2 je...


No comments:

Post a Comment