Pages

Thursday, April 18, 2013

Barang Percuma

Sapa tak suka benda percuma? Kadang2 walau benda tu kecil, mampu buat kita tersenyum panjang. Sejak musim pilihanraya ni, ramai nampaknya mendapat perkara2 percuma. Dari beras, gula, bonus... macam2 lagilah! Belum kira BR1M lagi... Anggaplah itu semua rezeki dari Allah. Selalulah bersangka baik supaya apa yang kita dapat tu berkat. Jauhi mereka2 yang menerima, tetapi masih tak bersyukur dengan mencaci nesta.

Semalam masa menjemput Fawwaz dari sekolah, tiba2 pakcik yang selalu jual suratkhabar memanggil saya dari dalam keretanya. Rupanya dia nak bagi suratkhabar percuma. Ada tajaan, katanya. Saya pun ambil dengan gembira. Kebetulan semalam tak beli suratkhabar. Sampai pagi ni masih belum habis baca. Selalunya saya akan habiskan baca walau 2-3 hari, baru simpan.

Pagi ni pulak, saya nak isi minyak di Petronas. Selalunya saya akan guna kad maybank (auto debit). Bila nampak saya pegang 2 kad, akak yang jaga tu minta kad Mesra dulu. Ingat dia nak check balance je. Rupa-rupanya dia isi terus minyak. Suka-suka je tanpa bertanya pada saya dulu. Yang itu saya tak berapa setuju, sebab mungkin ada pelanggan yang nak claim benda lain untuk point tu atau nak carry forward. Apa-apa pun saya suka hati. Tersenyum sepanjang jalan. Sebab saya tak payah bayar untuk minyak pagi ni. Semua percuma. Tolak dari point Kad Mesra saya yang tak pernah saya peduli sebelum ni. Main swipe je tiap kali isi minyak. Dia suruh saya guna duit tu untuk sarapan. Dah tentu duit tu dalam bank lagi..  :))



No comments:

Post a Comment