Pages

Monday, April 29, 2013

Semangat Tenshoin

Ahhh... best rasa bila hujan turun di malam hari! Tapi jangan blackout suda... Kerap benor blackout minggu ni. Dah 3 kali. Pagi tadi pun jadi. Mujor lah blackout nya dah nak menjelang pagi, dekat nak Subuh. Taklah kecacingan. Tapi biar takde api kejap, jangan takde air...

Hari-hari panas.. Panas cuaca, panas demam pilihanraya.. Panas juga hati sikit2 bila terkejar2 kat handphone, bunyi SMS dan ringing tone, tapi rupa-rupanya message akujanji dan macam2. Terkini, panggilan untuk memperkenalkan diri calon pulak.. Ada sekali tu, pukul 3 pagi berbunyi. Telefon di bawah, saya di atas. Duk ulang2 berbunyi, tak angkat takut pula kes emergency. Aduhhh dush! dush! Rupanya message pilihanraya... tensen tau akakkk. Cepatlah selesai pilihanraya nehh.. Bimbang sungguh kalau lagi mendatangkan budaya sumpah menyumpah pulak. Tapi musykil jugak, hari ni tak pulak dapat. Akaknya dah kena sumpah masa buat panggilan mesin semalam..hehe!

Malam semalam, abe tiba2 nak pergi ke ceramah politik PR di taman ni. Nak memperkenalkan calon katanya. Dan seperti dijangka, sesi kata mengata lebih terserlah. Maka kesimpulan yang en abe buat, kalau dah nama politicians, memang macam tu lah. Duk mengata je. Saya tambah, yang dengar tu pun sahamnya besar jugak... huhuhu!! Sama je depa semua tu, baik BN, baik PR... bior akak generalised sikit. Mungkin adalah yang kempen baik2. Tapi yg baik2 tu agaknya boring la kot dengarnya ye... erk!!

Apa2 pun terpulanglah kepada pilihan masing2. Ada yang suka pilih berdasarkan fakta, ada yang guna persepsi, emosi, macam2 lah... Tepuk dada tanya iman. Pilihlah yang betul2 boleh memartabatkan Islam, bukan yang hanya pandai cakap saja. Pandai juga mengawal pengikut2nya agar lebih beradap, tidak caci mencaci, berdendam, mengumpat, berperasangka buruk yang kadangkala pada saudara sedarah sedaging...


Sejak tengok Princess Atsu, kisah benar sejarah Jepun yang entah berapa kali main kat TV AlHijrah tu, akak dapat simpulkan betapa hebatnya isteri shogun tu. Walau kehidupannya penuh ranjau dan kesedihan. Atsu mempunyai keberanian, jujur dan pandai berdiplomasi. Akak sedih bila semua orang yg dia sayang mati satu persatu. Kalau tidak pun terpisah jauh. Belum kira staff yang resign lagi... Jarak dan statusnya menjadi pemisah. Episode petang tadi pulak, baru dia dapat berdiplomasi dan memahami ketua menteri yang macam jahat dan kejam tu, tiba2 menteri tu kena bunuh. Lepastu, kenalah sambung tengok esok petang pulak..huhuhu!

Contoh yang boleh diambil dari Atsu atau Tenshoin ni ialah, apa2 pun yang berlaku melibatkan pertembungan pendapat atau ideologi, kena dengar dan lihat alasan kedua-dua pihak. Baru kita faham dan boleh membuat penilaian dan keputusan yang betul. Jangan duk dengar dan percaya sebelah pihak je!

Lepas tu, bila tengok TV Al Hijrah tu, saya rasa sangat berterima kasih kepada kerajaan yang menyediakan saluran ini. Kalau tak silap, saluran ni di bawah Jabatan Perdana Menteri. Orang yang sukar ke kelas macam akak, sedikit sebanyak dapat menimba ilmu dari TV Al Hijrah yang padat dengan ilmu agama dari pagi sampai ke tengah malam. Awal2 pagi pula, saya akan buka TV9 (selain selang seli Disney Jr :P) sehingga pukul 10. Ada radio IKIM lagi.. Semua tu kerajaan juga kroninya punya. Bagi saya, tak usah cari yg buruk saja.. Cuba list down yg baik2 pula, pasti hati kita lebih tenang dan jauh dari kebencian. PEACE!! :)


No comments:

Post a Comment