Pages

Monday, April 15, 2013

Sembang Politik Kejap..

Kadang2 saja teringin nak keluarkan status 'nakal' di FB. Lagi2 dekat pilihanraya yang sungguh hangat ni. Dah asyik2 tengok posting berbaur politik yang menjengkelkan hati, tak kira dari belah mana. Tapi dalam wall akak tu lebih berat kepada yang asyik nak cari kesalahan kerajaan. Tak kisahlah, sebab takde kerajaan yang perfect di muka bumi ni selagi ditadbir oleh sang manusia. Tapi akak ni bukanlah suka akan kontroversi. Paling2 kalau setuju, akan 'like' je apa yang orang tulis. Hehe... rupanya boleh tahan ramai rakan FB ku yang tidak sealiran denganku.


Sejujurnya saya favour kepada kerajaan yang sedia ada. Dan perlu pembangkang yang kuat untuk menyeimbangkannya. Rakyat sebagai mata dan telinga untuk membuat teguran, malah boleh menghukum. Saya tak setuju jikalau ada yang mengatakan kerajaan kini zalim dan membelakangkan Islam. Lihat saja apa yang telah disediakan untuk kita umat Islam dan lain2 hari ini.. Tidak terbilang. Cuma dari segi undang-undang Islam yang belum cukup kuat. Tapi saya percaya, kalau sentiasa didesak, lama-kelamaan akan lebih mantap. Di pihak mereka mungkin demi kuasa. Tapi kita juga mendapat manfaatnya bukan? Bagi saya PAS itu hanya cakap saja nak laksanaan hudud. Selagi mereka dalam Pakatan, ianya hampir mustahil. Saya akan sokong PAS semula kalau ia menjauhkan diri dari PKR! Saya tak berkenan dengan PKR sedari dulu. Ini sekadar pendapat peribadi saya.

Tapi, kalau benar pertukaran kuasa boleh berlaku, saya harap kerajaan baru tak mengulangi kesalahan dan kelemahan BN seperti yang dicanang2 dulu, kini dan selamanya. Mesti lebih baik seperti yang digambarkan. Kalau boleh contohi Amerika dan Britain, yang habis pilihanraya, tukar pemerintah, terus fokus kepada kerja. Bukan duk cari dan ungkit kesalahan orang. Lama2 masa habis tang itu je. Jangan buat apa yang kononnya kerajaan sekarang buat seperti kronism, nepotism, rasuah, menyekat kebebasan. tak laksana undang2 Islam, dan sebagainya (boleh kata semua tak elok!). Kebimbangan saya ialah mereka yang mengata-ngata ini akan menelan ludahnya semula.

Pada tahun pembinaan Putrajaya, saya ada membaca di Harakah bagaimana mengutuknya mereka pada pembaziran membina Putrajaya. Hari ni pula, saya lihat betapa bersemangatnya mereka nak menakhluk Putrajaya yang dicemuh dahulu. Itulah namanya telan ludah balik. Macam tulah politik yang keji. Belum kira keji fitnah memfitnah dan membuka aib orang. Tapi dalam keadaan sekarang, walau Allah dah tunjukkan pun orang masih tak sedar. Fanatik atau emosi, tak pasti saya. Bimbang saya pun ikut sama macam tu...

Dan mungkin disebabkan rakan fb saya yg aktif, ramai sokong pembangkang atau mungkin lebih tepat pejuang perubahan pemerintah, makan wall saya meriah dengan posting menolak kerajaan. Yang pelik, kalau buruk mereka, semua fitnah umno (bukan BN, MCA, MIC, Bebas, dll). Kerja fitnah memang kerja umno, boleh kata begitu lah kot.. Macam kata kawan saya tadi, bagai romeo & juliet. Maka saya terfikir, tidak ada musuh lain kah selain umno? Musuh dalam selimut ke, musuh di sebelah bilik ka.. Saya mual! Dan saya memang tak banyak info tentang video seks yang tengah hot! Boleh kata takde masuk dalam wall saya. Sebab kawan2 saya yang belah sini mungkin bukan jenis nak cerita buruk orang. Sebab tu saya tak mualkan yg itu. Perasaan ingin tahu ada supaya fikiran saya balance. Dan saya ada juga baca kisah di sebaliknya. Dah dapat tau, diam je lah.. Tak payah kongsi. Moga2 Allah akan terus tunjukkan kebenaran kepada yang mencari. Dan yang pasti, walau Allah tunjuk pun, rumusan akan tetap akan ada perbezaan.

Saya doakan Malaysia akan terus aman dan rakyatnya bermoral. Keamanan itu amat mahal dan kalau sudah rosak, akan sukar untuk diperbaiki. Mohon maaf kalau ada yang terasa. Ini pendapat peribadi saya je!



No comments:

Post a Comment