Pages

Monday, April 8, 2013

Lemah Rasa..

Sampai ke sudah tak jumpa nasi lemak yg dikenang melainkan yang kawan2 FB post dan yang kat iklan TV tu. Ohhh nasi lemak sambal pekat... manalah nak cari. Mengalah orang mengidam.. Tapi tekak dan hati ni selalu tak synchronise. Contoh pagi tadi, niat nak sarapan pulut + ikan masin tamban kat gerai pakcik mee sedap tu. Tapi demi terpandang mee dan kue tiaw goreng dia, tak semena-mena tukar.. hehehh!!

Sekarang ni terasa sedikit lemah dalam membuat keputusan. Baik keputusan apa nak makan, atau yang jauh lebih berat. Ada sesuatu yang terkeluar dari dalam badan ku. Tak boleh dan tak tau nak cerita. Tapi disimpan rasa nak gempa. Tiba-tiba rasa diri ini merbahaya. Boleh meletup2 sebab banyak menyimpan rasa. Tapi eloklah macam ni. Walau kadang-kadang ada angin memberontak menerjah2 sebab bosan. Sebenarnya sebab itu Allah letak akak di sini. Untuk menjaga mulut dan hati. Kalau tak, mau semua pekung terbuka. Na'uzubillah...

Jika itulah rahsia Allah buat ku, sesungguhnya aku redha.. Tidak diuji dengan penyakit, kemiskinan, kekayaan... cuma diuji dengan kesunyian dan beberapa usaha yang tidak berjaya. Bukan juga kesunyian sebab tak dihirau, cuma sunyi takde kawan nak sembang. Tapi bila abe ada, takde pulak aku teringin nak bersembang. Bukan apa, selalu tempo tak berapa nak sama. Kadang2 cari persamaan, kadang2 malas nak fikir baik diam. Kata kunci kedamaian yang tak boleh dijadikan ikutan, ialah tak usah fikir banyak2. Walau perkara penting dalam hidup termasuk keperluan makan pakai dan kisah anak yang menuntut doa dan usaha yang lebih. Pendekata, otak ni dah macam ada dinding pantulan maklumat. Agak menarik, diserap. Kalau tak berapa, pantulkan balik. Senang je jadi akak ni.

Walau apa2 pun, cubalah untuk tidak terlalu bercerita. Bimbang lain jadinya... Hidup memang penuh pancaroba..


No comments:

Post a Comment