It's already the eighth day of Syawal.. Hari ni aku balik ke KL. Banyaknya plan dalam kepala sebelum balik Bahrain...
Baru baca blog kawan2 dan dapat berita my former office mate di CyberSecurity, Cik Rosnah telah pergi ke Rahmatullah 2 hari lepas.. semoga rohnya sentiasa dirahmati Allah.. DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali.. Lately, ramai orang yg aku kenal pergi secara tiba2. Kadang2 fikir, macam tak percaya. Tapi itulah janji Allah...
Hari raya kali ni amat meriah terutama bagi anakku.. Dah pandai menyambut tetamu yang datang dan turut sama menyibuk kat depan. Kadang2 buat free show! Baru 2 thn tp ini adalah hari raya ke-3 buat Fawwaz. Kegembiraannya kali ini adalah maksimum! Setakat ni dialah sweetheart rumah no.6 tu..
Pagi semalam jantung aku bagai nak berhenti.. Muka pucat lesi. Mana tidaknya, tengah aku buka baju nak mandikan dia, tiba2 dia terjatuh ke belakang. Kepala dulu jatuh & terhentak kat lantai. Prakkk.. bunyi dia. Memang kuat, macam benda retak. Masing2 yg tengah rehat kat depan, termasuk tidur terjaga, terkejut dan suspen... Tengok menangisnya tak lama dan dia balik aktif, boleh nyanyi2, aku lega sikit. Tapi semua dah naik phobia bila tengok dia lari2, takut jatuh lagi.. Hari ni lepas cukur nampak macam bengkak sikit part belakang kepala... Risau juga aku, hope takde apa2.. Tak tau aku apa nak buat, melainkan gosok2, baca selawat... Aku harap yg bunyi kuat semalam tu bukan 100% bunyi kepala yg terhentak...
Malam ni terasa sungguh kesunyiannya di Anjung Hijau. Macam selalu.. Mujur Fawwaz masih belum give up menyanyi :D
Sunday, September 27, 2009
Friday, September 18, 2009
Eid Mubarak 2009
Selamat Menyambut Aidil Fitri
&
Maaf Zahir Batin
buat semua rakan2 dan saudara2ku..
Saya akan berada di Malaysia dari
19 September hingga 2 Oktober 2009
InsyaAllah ada rezeki kita berjumpa...
&
Maaf Zahir Batin
buat semua rakan2 dan saudara2ku..
Saya akan berada di Malaysia dari
19 September hingga 2 Oktober 2009
InsyaAllah ada rezeki kita berjumpa...
Tuesday, September 15, 2009
Mencari damai di akhir Ramadan
Tajuk takde kena mengena dengan ini gambar. Ramadan dah nak berakhir. Seharusnya dikala inilah, di 10 Ramadan terakhir, kita mencari peluang ke atas hadirnya Lailatul Qadar. Tapi sudah cukup syaratkah kita untuk menemuinya?
Saturday, September 12, 2009
Hidup Tak Semestinya Indah
Hari ni 23 Ramadan. Minggu depan InsyaAllah dah hari raya. Aku kat sini tak buat apa2 persediaan pun. Kelmarin adalah pergi ke Marina Mall untuk membeli pakaian Fawwaz. Tak berapa besar mall tu tapi agak meriah juga dgn pohon2 kurma dikelilingi lampu warna-warni. Ada sebuah Mothercare store yang agak besar dan terlalu banyak pilihan dengan harga yang agak baik. Aku rasa murah sikit dari yang di KL. Cuma Summer Sale dah berlalu, so takde diskaun ditawarkan di mana2 store. Bahrainis memang enjoy shopping.. Seorang lelaki yang sedang membayar di sebelahku membelanjakan hampir BD100 (RM1K) hanya untuk pakaian anak2.. Sesekali aku jadi bz body kat situ heheh!
Kami akan pulang ke M'sia hari Jumaat malam dan InsyaAllah landing di KLIA hari Sabtu pagi. Aku belum pack apa-apa pun. Tunggu last minute kott. Semalam pagi adalah diskus sikit pasal plan raya, tapi terus aku takde mood. Terus tak mau cerita.
C'est la vie.. aku suka mengingatkan perkataan ini. Dulu 3 semester kat ITM aku belajar French, tapi dah tak ingat sangat melainkan perkataan ni. Itulah kehidupan... tak semestinya seperti yang kita idam2kan. Sebagai hambaNya kita boleh berusaha, berdoa.. dan selanjutnya hanya Allah yang menentukan. Dalam kehidupan aku sendiri, banyak perkara berlaku tidak seperti yang aku mahu. Ada masa kita tak punya pilihan tetapi mungkin satu2nya pilihan yang ada itulah yang terbaik untuk kita. Atau ada pilihan lain, tapi itu juga yang kita pilih. Memang ada kebenarannya. Tapi kita sebagai manusia biasa, adakalanya terfikir juga mengapakan dugaan seumpama itu datang kepada kita. Jawapannya hanya Allah yang tahu. Apabila kita diduga, maknanya Allah sayang dan mengingati kita. Dan Allah tidak akan menguji hambaNya di luar kemampuan kita.
Setakat ini ujian Allah mampu kuhadapi dengan tenang dan redha. Ianya menambah kekuatan jiwa kita. Kuncinya, ketahui diri sendiri dan bukan tak peduli kata orang, tapi ambil yang penting je. Sentiasa positif dalam kehidupan dan jangan benarkan bisikan2 jahat menerpa dalam kotak minda kita. Walau adakalanya memang kita sedikit 'down' dan 'give up', segeralah atasinya dengan fikiran yang waras dan cerdik. Beri lebih sedikit kasih sayang pada diri sendiri. Kecerdikan atau penggunaan akal fikiran akan membezakan kita dengan orang lain yang memilih untuk menurut nafsu semata-mata. Dalam dunia ini tiada perkara yang menjadi milik kita secara total waima orang tersayang. Kerana itulah pentingnya mengasihi diri kita dengan melengkapkannya dengan iman, takwa, sabar, dll serta menjauhi sifat2 mazmumah. Aku sekadar mengingatkan diri sendiri.. dan mungkin kawan2 lain.
Tiba2 aku teringat hadis Nabi "Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri"....
Kami akan pulang ke M'sia hari Jumaat malam dan InsyaAllah landing di KLIA hari Sabtu pagi. Aku belum pack apa-apa pun. Tunggu last minute kott. Semalam pagi adalah diskus sikit pasal plan raya, tapi terus aku takde mood. Terus tak mau cerita.
C'est la vie.. aku suka mengingatkan perkataan ini. Dulu 3 semester kat ITM aku belajar French, tapi dah tak ingat sangat melainkan perkataan ni. Itulah kehidupan... tak semestinya seperti yang kita idam2kan. Sebagai hambaNya kita boleh berusaha, berdoa.. dan selanjutnya hanya Allah yang menentukan. Dalam kehidupan aku sendiri, banyak perkara berlaku tidak seperti yang aku mahu. Ada masa kita tak punya pilihan tetapi mungkin satu2nya pilihan yang ada itulah yang terbaik untuk kita. Atau ada pilihan lain, tapi itu juga yang kita pilih. Memang ada kebenarannya. Tapi kita sebagai manusia biasa, adakalanya terfikir juga mengapakan dugaan seumpama itu datang kepada kita. Jawapannya hanya Allah yang tahu. Apabila kita diduga, maknanya Allah sayang dan mengingati kita. Dan Allah tidak akan menguji hambaNya di luar kemampuan kita.
Setakat ini ujian Allah mampu kuhadapi dengan tenang dan redha. Ianya menambah kekuatan jiwa kita. Kuncinya, ketahui diri sendiri dan bukan tak peduli kata orang, tapi ambil yang penting je. Sentiasa positif dalam kehidupan dan jangan benarkan bisikan2 jahat menerpa dalam kotak minda kita. Walau adakalanya memang kita sedikit 'down' dan 'give up', segeralah atasinya dengan fikiran yang waras dan cerdik. Beri lebih sedikit kasih sayang pada diri sendiri. Kecerdikan atau penggunaan akal fikiran akan membezakan kita dengan orang lain yang memilih untuk menurut nafsu semata-mata. Dalam dunia ini tiada perkara yang menjadi milik kita secara total waima orang tersayang. Kerana itulah pentingnya mengasihi diri kita dengan melengkapkannya dengan iman, takwa, sabar, dll serta menjauhi sifat2 mazmumah. Aku sekadar mengingatkan diri sendiri.. dan mungkin kawan2 lain.
Tiba2 aku teringat hadis Nabi "Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri"....
Sunday, August 30, 2009
Ramadhan @ Bahrain
Lain sikit rasanya puasa di sini. Pukul 2.40am aku dah bangun siapkan makanan dan 3am dah mula sahur. Main panas2kan kat microwave je. Kalau rajin, masak sayur fresh atau buat nasi goreng. Itu utk hubby, aku makan roti je. Pagi ni 3.58am dah azan Subuh. Buka pukul 6pm. Sejak balik sini, puasa agak meletihkan. Tak tau pasal apa.. Kat M'sia hari tu walau macam2 buat, steady jek! Mungkin sebab tak buat apa2 kot kat Bahrin ni heeeee.....
Macam selalu, aku masak sendiri juadah buka & sahur. Nak beli pun, bukan selera kita. Kalau beli pun macam kek, tart, dll. Yang bestnya, berbuka dengan kurma fresh. Nikmatnyee... Balik hari tu, aku bawa sekotak bahan2 masak termasuk kicap manis dan bilis dari M'sia. Tu yang semangat masak. Tengok hubby selera pun dah cukup bagus...
Oh ya.. hari tu balik semua OK. Aku bersyukur sangat2... Itulah berkat doa di bulan Ramadhan, sungguh makbul! Walau masih terasa lamanya perjalanan, puasa lak tu, sekurang2nya tak menggunakan tenaga yg banyak. Ramai juga yg tak puasa dalam tu, musafir katakan.. Aku sekadar dapat bau makanan yg enak. Tergugat juga iman. Cabin crew bungkuskan aku sandwiches masa nak landing.. bagus sungguh!
Gambar2 baru semasa balik kampung :-
Before & after: punya susah budak kecik ni nak gunting rambut. Makcik ku je yg boleh melakukannya dgn bantuan ramai he he..



@ KLIA - back to Bahrain via GF0281. Every time nak fly kena beli toys baru, supaya dia leka sedikit. Kecil pun takpe.. asalkan dia suka.
.


Seharian aku pakai mask nih.. rimas juga. Precaution better than cure.. Fawwaz? Bertuahla kalau dia nak pakai...

Budak baik he he... suspen je aku kalau citer lama berulang. Senyum pun mahal..


Petang semalam buat roti jala + kari ayam utk buka..

Macam selalu, aku masak sendiri juadah buka & sahur. Nak beli pun, bukan selera kita. Kalau beli pun macam kek, tart, dll. Yang bestnya, berbuka dengan kurma fresh. Nikmatnyee... Balik hari tu, aku bawa sekotak bahan2 masak termasuk kicap manis dan bilis dari M'sia. Tu yang semangat masak. Tengok hubby selera pun dah cukup bagus...
Oh ya.. hari tu balik semua OK. Aku bersyukur sangat2... Itulah berkat doa di bulan Ramadhan, sungguh makbul! Walau masih terasa lamanya perjalanan, puasa lak tu, sekurang2nya tak menggunakan tenaga yg banyak. Ramai juga yg tak puasa dalam tu, musafir katakan.. Aku sekadar dapat bau makanan yg enak. Tergugat juga iman. Cabin crew bungkuskan aku sandwiches masa nak landing.. bagus sungguh!
Gambar2 baru semasa balik kampung :-
Before & after: punya susah budak kecik ni nak gunting rambut. Makcik ku je yg boleh melakukannya dgn bantuan ramai he he..



@ KLIA - back to Bahrain via GF0281. Every time nak fly kena beli toys baru, supaya dia leka sedikit. Kecil pun takpe.. asalkan dia suka.
.
Seharian aku pakai mask nih.. rimas juga. Precaution better than cure.. Fawwaz? Bertuahla kalau dia nak pakai...
Budak baik he he... suspen je aku kalau citer lama berulang. Senyum pun mahal..
Petang semalam buat roti jala + kari ayam utk buka..

Tuesday, August 25, 2009
Semoga bapaku sembuh..
Ramadhan Al Mubarak... Sekejap je dah masuk hari ke-4 kita menjalani ibadah puasa. Masih di Malaysia, aku berpuasa dgn penuh kesederhanaan. Apalagi bila puasa sendirian di KL, memang relaks habis. Tak fikir nak ke Pasar Ramadhan. Tanpa dijangka, aku balik kampung lagi petang Ahad lepas. Dapat berita yang ayahku demam, sesak nafas dan admitted di hospital TAJ, S/Bernam tengahari tu. Dia memang ada problem jantung dan ini pernah berlaku but back to normal. Hati aku mula tak senang sebab tinggal beberapa hari je nak balik ke Bahrain. Sambil masakkan nasi untuk Fawwaz aku terfikir2 apa nak buat.
Aku decide balik juga. Supaya tiada kekesalan nanti. So, siapkan masak. Since Fawwaz macam mengantuk je, tidurkan dia dulu. Packing semua benda masuk beg utk ke Bahrain in case balik lambat, dan masuk baju ala kadar utk balik kg. Pagi tu dah masukkan semua rempah-ratus dll dalam kotak, tinggal nak seal je. Sempat mop dapur comel tu. Mandi, solat, doa banyak2 agar semua OK, siap2, Fawwaz bangun 1 1/2 hrs later, terus aku angkut masuk kereta. Tak makan pun dia apa yg aku masak td.. Syukur dia seronok je sepanjang hampir 3 jam perjalanan. So, smooth journey.. dkt 5.30 ptg sampai kampung. Tak terus ke hospital sebab ada Fawwaz.. Dapat juga buka puasa dgn family..akhirnya!
Pagi semalam (Isnin) baru pergi hospital dgn mak. Lama tunggu, dekat tgh baru dapat masuk. Alhamdulillah, tgk ayahku agak baik, dah tak demam.. cuma kaki bengkak sikit sebab gout. Tak lama aku balik... Cuaca kat kampung semalam berubah2.. pagi hujan, panas, mendung, panas balik.. Aku berkira2 bila nak bertolak ke KL sambil tengok langit. Kg mendung tapi KL terang/panas, so aku decide bertolak lepas buka. Bertahun tak drive jarak jauh belah malam. Fawwaz tidur 3/4 perjalanan. Mungkin sebab sejuk dan asyik tekan break, kaki macam nak cramp bila sampai Ijok. Mujur ada Yoko Yoko dlm handbag. Malam sangat gelap, takde lampu jalan di kebanyakan tempat. Sampai Sg Buloh baru ada lampu.. Lega bila dah nampak OneUtama. Hampir 11 mlm sampai.. penat, tidur...
Harini nak rehat je. Esok (Rabu) dah nak ke Bahrain. Baru dapat sms dari Gulf Air.. flight GF0281 pukul 11.30 pg. Aku hanya mampu berdoa perjalanan esok akan lebih baik dari yang lepas2... Semoga dengan kehadiran Ramadhan ini, semuanya menjadi lebih baik buatku.. dan mereka di sekelilingku.
Aku decide balik juga. Supaya tiada kekesalan nanti. So, siapkan masak. Since Fawwaz macam mengantuk je, tidurkan dia dulu. Packing semua benda masuk beg utk ke Bahrain in case balik lambat, dan masuk baju ala kadar utk balik kg. Pagi tu dah masukkan semua rempah-ratus dll dalam kotak, tinggal nak seal je. Sempat mop dapur comel tu. Mandi, solat, doa banyak2 agar semua OK, siap2, Fawwaz bangun 1 1/2 hrs later, terus aku angkut masuk kereta. Tak makan pun dia apa yg aku masak td.. Syukur dia seronok je sepanjang hampir 3 jam perjalanan. So, smooth journey.. dkt 5.30 ptg sampai kampung. Tak terus ke hospital sebab ada Fawwaz.. Dapat juga buka puasa dgn family..akhirnya!
Pagi semalam (Isnin) baru pergi hospital dgn mak. Lama tunggu, dekat tgh baru dapat masuk. Alhamdulillah, tgk ayahku agak baik, dah tak demam.. cuma kaki bengkak sikit sebab gout. Tak lama aku balik... Cuaca kat kampung semalam berubah2.. pagi hujan, panas, mendung, panas balik.. Aku berkira2 bila nak bertolak ke KL sambil tengok langit. Kg mendung tapi KL terang/panas, so aku decide bertolak lepas buka. Bertahun tak drive jarak jauh belah malam. Fawwaz tidur 3/4 perjalanan. Mungkin sebab sejuk dan asyik tekan break, kaki macam nak cramp bila sampai Ijok. Mujur ada Yoko Yoko dlm handbag. Malam sangat gelap, takde lampu jalan di kebanyakan tempat. Sampai Sg Buloh baru ada lampu.. Lega bila dah nampak OneUtama. Hampir 11 mlm sampai.. penat, tidur...
Harini nak rehat je. Esok (Rabu) dah nak ke Bahrain. Baru dapat sms dari Gulf Air.. flight GF0281 pukul 11.30 pg. Aku hanya mampu berdoa perjalanan esok akan lebih baik dari yang lepas2... Semoga dengan kehadiran Ramadhan ini, semuanya menjadi lebih baik buatku.. dan mereka di sekelilingku.
Monday, August 10, 2009
Aku dah balik...
Yay! I'm already in this small Greenfield @ Anjung Hijau Apartment.. enjoying the green view outside there. Sejuk sungguh mata memandang!
Landed di KLIA hari Ahad 9/8 pukul 9.30 pagi. Naik Gulf Air - GF 0280 Boeing 777. Memang besar carrier ni tapi penuh je. Macam selalu, perjalanan berdua dengan Fawwaz memang mencabar. Tapi kali ni kurang sikit sebab malam. Aku pula minta seat yang dekat dengan ruang crew, so senang nak minta bantuan atau saja2 keluar. Aku borong 3 seats terus! Fawwaz meragam sekejap secara tiba2 bila flight baru nak take off. Letih dan mengantuk tapi belum boleh nak settle down. Sepenuh tenaga juga aku mengendalikan dia.. tapi demi flight bergerak, dia dah tidur. Legaaa... in the middle tu, adalah juga dia buat hal. Biasalah, telinga yang sensitif terhadap sebarang bunyi.. eg. trolley makanan, suara stewardess, suara captain, dll. Aku pulak tak dapat tidur langsung sepanjang 8 jam tu.. takut Fawwaz tergolek ke.. dan memang aku pun lebih kurang anak aku, mudah tak selesa untuk tidur di tempat sebarangan.
Balik tu pakcikku Pak Bong aku jemput. Tapi Fawwaz melalak2 tak mau naik. Cool him down, aku tak jadi naik kereta Pak Bong dan bawa dia round KLIA dan makan nasi lemak. Then ambik teksi yang sangat membosankan tu. Bukan apa, sepanjang dari Sepang ke Bukit Jalil, driver cina tu asyik borak kat hp dengan kuat. Dahla cakap bahasa aku tak faham, tak hormat pula kat passenger yang tengah penat nih. Dengan anak aku yang tidur tuu.. Rasa nak sound tapi takut ditinggalkan kami kat jalan je nanti.. Aku perasan pemandu2 teksi KLIA memang macam tu. Kalau tak sembang sesama drivers thru' radio taxi tu, sembang kat phone macam semalam. Irritating sungguh!
Sampai rumah, dah malam baru dapat tidur betul2. It was like 30+ hrs aku tak tidur.. tapi taklah ngantuk sangat. Pagi ni bangun, macam sekejap je rasanya tidur tu.. tau2 dah 6.30 pg. Maknanya lena sungguh kami... Aku biasa je, tak kena jet lag. Fawwaz ada sikit, he he! Pukul 9 pg aku bfast kat kedai mamak Medina di Bkt Jalil ni dengan Fawwaz. Penuh perasaan 2 orang menikmati roti telur + nescafe panas + soya bean utk Fawwaz.. aku dah mula suka kedai ni, baru, bersih dan sedap. Lepas makan drive terus ke Carrefour, cari apa yang patut.. memang banyak yang patut heh!
Balik mengadap laptop.. layan facebook, posting new stories, etc.. nak booking flight balik ke Bahrain lagi next 2 wks... Esok teruskan perjalanan ke Sabak Bernam pula. Memang aku ni dah lali semua tu.. boleh jadi amazing traveller he hehh! Semoga Allah terus memberi aku kekuatan dan kesihatan.. Amin!
Landed di KLIA hari Ahad 9/8 pukul 9.30 pagi. Naik Gulf Air - GF 0280 Boeing 777. Memang besar carrier ni tapi penuh je. Macam selalu, perjalanan berdua dengan Fawwaz memang mencabar. Tapi kali ni kurang sikit sebab malam. Aku pula minta seat yang dekat dengan ruang crew, so senang nak minta bantuan atau saja2 keluar. Aku borong 3 seats terus! Fawwaz meragam sekejap secara tiba2 bila flight baru nak take off. Letih dan mengantuk tapi belum boleh nak settle down. Sepenuh tenaga juga aku mengendalikan dia.. tapi demi flight bergerak, dia dah tidur. Legaaa... in the middle tu, adalah juga dia buat hal. Biasalah, telinga yang sensitif terhadap sebarang bunyi.. eg. trolley makanan, suara stewardess, suara captain, dll. Aku pulak tak dapat tidur langsung sepanjang 8 jam tu.. takut Fawwaz tergolek ke.. dan memang aku pun lebih kurang anak aku, mudah tak selesa untuk tidur di tempat sebarangan.
Balik tu pakcikku Pak Bong aku jemput. Tapi Fawwaz melalak2 tak mau naik. Cool him down, aku tak jadi naik kereta Pak Bong dan bawa dia round KLIA dan makan nasi lemak. Then ambik teksi yang sangat membosankan tu. Bukan apa, sepanjang dari Sepang ke Bukit Jalil, driver cina tu asyik borak kat hp dengan kuat. Dahla cakap bahasa aku tak faham, tak hormat pula kat passenger yang tengah penat nih. Dengan anak aku yang tidur tuu.. Rasa nak sound tapi takut ditinggalkan kami kat jalan je nanti.. Aku perasan pemandu2 teksi KLIA memang macam tu. Kalau tak sembang sesama drivers thru' radio taxi tu, sembang kat phone macam semalam. Irritating sungguh!
Sampai rumah, dah malam baru dapat tidur betul2. It was like 30+ hrs aku tak tidur.. tapi taklah ngantuk sangat. Pagi ni bangun, macam sekejap je rasanya tidur tu.. tau2 dah 6.30 pg. Maknanya lena sungguh kami... Aku biasa je, tak kena jet lag. Fawwaz ada sikit, he he! Pukul 9 pg aku bfast kat kedai mamak Medina di Bkt Jalil ni dengan Fawwaz. Penuh perasaan 2 orang menikmati roti telur + nescafe panas + soya bean utk Fawwaz.. aku dah mula suka kedai ni, baru, bersih dan sedap. Lepas makan drive terus ke Carrefour, cari apa yang patut.. memang banyak yang patut heh!
Balik mengadap laptop.. layan facebook, posting new stories, etc.. nak booking flight balik ke Bahrain lagi next 2 wks... Esok teruskan perjalanan ke Sabak Bernam pula. Memang aku ni dah lali semua tu.. boleh jadi amazing traveller he hehh! Semoga Allah terus memberi aku kekuatan dan kesihatan.. Amin!
Subscribe to:
Posts (Atom)

